EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ ЕФЕКТИВНІСТЮ ПРОФЕСІЙНОГО ТА ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ НА ОСНОВІ ПОЛОЖЕНЬ ТЕОРІЇ ПОКОЛІНЬ
О. І. Дума, М. К. Хім

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.6.74

УДК: 35.082

О. І. Дума, М. К. Хім

УПРАВЛІННЯ ЕФЕКТИВНІСТЮ ПРОФЕСІЙНОГО ТА ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ НА ОСНОВІ ПОЛОЖЕНЬ ТЕОРІЇ ПОКОЛІНЬ

Анотація

У статті викладено аналіз положень теорії поколінь і виявлено можливості її практичного застосування в сфері державної служби задля активізації професійного і особистісного розвитку державних службовців. Проведено дослідження щодо кількісного та якісного складу державних службовців в Україні, виявлено їх залежність від приналежності до певного покоління чи історичної епохи, у якій вони зростали, згідно з теорією поколінь. Обгрунтовано необхідність урахування положень теорії під час реалізації основних сучасних механізмів розвитку державних службовців, що сприяють підвищенню їх професіоналізму. Надано рекомендації щодо врахування особливостей різних поколінь в управлінні професійним розвитком та мотивацією персоналу. Розроблено матрицю мотивації поколінь X, Y і Z. Розроблено рекомендації для розвитку керівництва публічних організацій, виходячи із розробленої матриці.

Ключові слова: державні службовці; професійний розвиток; особистісний розвиток; теорія поколінь; цінності; мотивація.

Література

1. Чернобай Л.І., Дума О.І. Теоретичні основи ефективності керівництва підприємством // Науковий журнал "Бізнес Інформ". — 2018. — №8 (487). — С. 198—205.
2. Strauss W., Howe N. The fourth turning: an American prophecy: what the cycles of history tell us about America's next rendezvous with destiny. New york: Broadway Books, 1997. 367 р.
3. Микушин Ф. Поколение Х: нюансы обучения // E-xecutive. 2011. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.e-xecutive.ru/education/ proeducation/1543921-pokolenie-h-nuansy-obucheniya
4. Щетініна Л., Рудакова С., Даниляк М. Управління персоналом з урахуванням положень теорії поколінь / Л. Щетініна, С. Рудакова, М. Даниляк// Проблеми економіки. — Харків: "Інжек". — № 1. — 2017. — С. 277—283.
5. Диференційований підхід до залучення, мотивації і утримання співробітників різних поколінь // Агентство інновацій та розвитку економічних і соціальних проектів. 2015 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.innoros.ru/innovaciivkadrah/osobennosti-pokolenii-bebi-bum-iks-i-igrek-differentsirovannyipodkhod-k-privlechen
6. The official site of Hufftington Post Journal (2017), "8 Key Differences between Gen Z and Millennials" by George Beall, available at: https://www.huffpost.com/entry/8-key-differences-between_b_12814200 (Accessed 23 May 2019).
7. Інформаційне видання "Державна служба в цифрах"/За заг. ред. Канавець М. — Київ: Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу, 2015. — 32 с.
8. The official site of McKinsey & Company (2018), "The influence of Gen Z-the first generation of true digital natives-is expanding" by Tracy Francis and Fernanda Hoefel, available at: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies (Accessed 29 May 2019).
9. Entrepreneur (2010), "Motivating Gen X, Gen Y Workers" by Dr. David G. Javitch, available at: https://www.entrepreneur.com/article/206502 (Accessed 24 May 2019).

O. Duma, M. Khim

MANAGING THE EFFICIENCY OF PROFESSIONAL AND PERSONAL GROWTH OF PUBLIC OFFICIALS ON THE BASIS OF THE GENERATION THEORY CONCEPTS

Summary

In this article, the authors outline the analysis of the theory of generations and find out the possibilities of its practical application in the field of civil service in order to enhance the professional and personal development of civil servants. Studies have been carried out on the quantitative and qualitative composition of civil servants in Ukraine, their dependence on belonging to a certain generation or historical age, in which they grew, according to the theory of generations, was revealed. The values, preferences and way of thinking of these generations are different, so employers now need to figure out where to give workers freedom, and where to be safe, given their characteristics. Until now, this theme has not been systematically studied in the complex, and although most of the theoretical foundations of professional development and methodological training foundations have been the focus of many scholars, there are currently no developments regarding the practical application of the theory of generations for civil servants to enhance their professional and personal development in Ukraine. The necessity of taking into account the provisions of the theory in realization of the basic modern mechanisms of development of civil servants, which promote their professionalism, is substantiated. Recommendations for adapting them in terms of certain aspects such as professionalism, training and motivation are given. The matrix of motivation for generations X, Y and Z has been developed. The three-generation benchmarks and factors of professional motivation and demoticvation for employees in the workplace were described, depending on the type of generation to which he belongs. Recommendations for the development of leadership of public organizations, based on the developed matrix, have been developed. The expediency of taking into account the theory of generations in the management of personnel in state and municipal institutions was substantiated.

Keywords: civil servants; professional development; personal development; theory of generations; values; motivation.

References

1. Chernobay, L.I. and Duma, O.I. (2018), "Theoretical fundamentals of enterprise management efficiency", Business inform, vol. 8, pp. 198—205.
2. Strauss, W. and Howe, N. (1997), The fourth turning: an American prophecy: what the cycles of history tell us about America's next rendezvous with destiny, Broadway Books, New york, US.
3. Mykushyn, F. (2011), "Generation X: Learning Nuances, E-xecutive", [Online], available at: http://www.e-xecutive.ru/education/proeducation/1543921-pokolenie-h-nuansy-obucheniya (Accessed 4 May 2019).
4. Shcetinina, L. Rudakova, S. and Danyliak, M. (2017), "Personnel management taking into account the theory of generations", Problems of the economy, vol. 1, pp. 277—283.
5. Differentiated approach to attracting, motivating and retaining employees of different generations (2015), "Agency for Innovation and Development of Economic and Social Projects", available at: http://www.innoros.ru/innovaciivkadrah/osobennosti-pokolenii-bebi-bum-iks-i-igrek-differentsirovannyipodkhod-k-privlechen (Accessed 3 June 2019).
6. Beall, G. (2017), "8 Key Differences between Gen Z and Millennials", The official site of Hufftington Post Journal, available at: https://www.huffpost.com/entry/8-key-differences-between_b_12814200 (Accessed 23 May 2019).
7. Distribution of civil servants by age (2015), "Derzhavna sluzhba v tsyfrakh. Informaciyne vydannya" [Public Service in Figures. Information publication.], Center for Adaptation of the Civil Service to the Standards of the European Union, Kyiv, Ukraine.
8. Francis T. and Hoefel, F. (2018), "The influence of Gen Z-the first generation of true digital natives-is expanding", The official site of McKinsey & Company, available at: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies (Accessed 29 May 2019).
9. Javitch, D. G. (2010), "Motivating Gen X, Gen Y Workers", Entrepreneur, available at: https://www.entrepreneur.com/article/206502 (Accessed 24 May 2019).

№ 6 2019, стор. 74 - 78

Дата публікації: 2019-07-31

Кількість переглядів: 1092

Відомості про авторів

О. І. Дума

здобувач ступеня Ph.D., старший викладач кафедри адміністративного і фінансового менеджменту, Національний університет "Львівська політехніка"

O. Duma

Ph.D. student, senior lecturer of Administrative and Financial Management department at Lviv polytechnic national university

ORCID:

0000-0002-3799-1253


М. К. Хім

асистент кафедри адміністративного і фінансового менеджменту, Національний університет "Львівська політехніка"

M. Khim

assistant of Administrative and financial management department at Lviv polytechnic national university

ORCID:

0000-0002-3151-6435

Як цитувати статтю

Дума О. І., Хім М. К. Управління ефективністю професійного та особистісного розвитку державних службовців на основі положень теорії поколінь. Економіка та держава. 2019. № 6. С. 74–78. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.6.74

Duma, O. and Khim, M. (2019), “Managing the efficiency of professional and personal growth of public officials on the basis of the generation theory concepts”, Ekonomika ta derzhava, vol. 6, pp. 74–78. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.6.74

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.