DOI: 10.32702/2306-6806.2019.6.64
УДК: 336.5+35.073.53
А. О. Жук
ВИЗНАЧЕННЯ ТА ВИРІШЕННЯ ОСНОВНИХ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ У ПРОЦЕСІ РОБОТИ З ПУБЛІЧНИМИ ЗАКУПІВЛЯМИ
Анотація
Досліджено та узагальнено теоретичні та практичні аспекти, нормативно-правові особливості державних закупівель в Україні, що використовують прозору електронну систему. Розглянуто операційно-економічні санкції у сфері державних закупівель та шляхи боротьби з "недобросовісними" учасниками процесу закупівель. Виявлено штрафи за порушення у роботі з державними закупівлями. Встановлено механізм застосування економічних санкцій як правового засобу відповідальності у сфері управління. Визначено вимоги до застосування оперативно-економічних санкцій. Оцінено вплив таких економічних санкцій: компенсація, штрафні санкції, операційні та економічні санкції. Встановлено необхідність захисту прав на обробку персональних даних у системі Прозоро. Враховуючи можливість неправильного використання персональних даних, запропоновано методи захисту особистих даних. Оцінено доцільність впровадження централізованої закупівельної організації. Проведено аналіз онлайн-моніторингу Державного аудиту державних закупівель через прозору систему.
Ключові слова: публічні закупівлі; тендер; конкурсні торги; система Прозоро.
Література
1. Круп'як І. Особливості функціонування системи публічних закупівель в умовах трансформації сучасних економічних процесів [Електронний ресурс] / І. Круп'як. — Режим доступу: http://global-national.in.ua/archive/18-2017/87.pdf
2. Ряба І. Державні закупівлі: Проблемні аспекти контролю [Електронний ресурс] / І. Ряба. — Режим доступу: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2018/3_08_uk/34.pdf
3. Щукін О. Контроль у сфері державних закупівель. [Електронний ресурс] / О. Щукін. — Режим доступу: https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiSw6GNnfvhAhVQ_SoKHWCjBK4QFjAAegQIBBAC&url=http%3A%2F%2Fwww.irbis-nbuv.gov.ua%2Fcgi-bin%2Firbis_nbuv%2Fcgiirbis_64.exe%3FC21COM%3D2%26I21DBN%3DUJRN%26P21DBN%3DUJRN%26IMAGE_FILE_DOWNLOAD%3D1%26Image_file_name%3DPDF%2Fjnn_2014_7_5.pdf&usg=AOvVaw3hfiJohqvuEBpmcOeS2Zq-
4. Господарський кодекс України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15
5. Кримінальний кодекс України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14
6. Модуль аналітики офіційного сайту "Prozorro", публічні закупівлі [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://bi.prozorro.org
7. Офіційний сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=50da6022-ffe8-4ddb-9248-8a24ab606d3c&title =ProzorroZmenshuKoruptsiiu-RezultatiOpituvanniaBiznesu
8. Про захист персональних даних: Закон України [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. — Режим доступу: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2297-17
9. Про організаційні заходи щодо функціонування системи державних закупівель: Постанова № 1469. [Електронний ресурс] Кабінет міністрів України. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/694-97-%D0%BF
A. Zhuk
DEFINITION AND SOLUTION OF THE MAIN PROBLEM ISSUES IN THE PROCESS OF WORK WITH PUBLIC PROCUREMENT
Summary
Theoretical and practical aspects, regulatory and legal peculiarities of public procurements in Ukraine using and using Transparent electronic system are researched and generalized. Operational-economic sanctions in public procurement and ways of combating "unscrupulous" participants in the procurement process are considered. Penalties for violations when working with public procurement are revealed. The mechanism of application of economic sanctions as a legal means of responsibility in the field of management is established. The requirements for the application of operational and economic sanctions are determined. Evaluated the impact of such economic sanctions as: compensation, penalties, operational and economic sanctions. The possibility of using such types of operational and economic sanctions in economic contracts was established: one-sided refusal of the fulfillment of its obligation by the managed party, refusal of the controlling party to accept the further fulfillment of the obligation, unilateral repayment by the creditor of obligations, unilaterally for the future to establish additional guarantees of proper fulfillment of obligations by the party, refusal to establish future economic relations with the party that violates the obligation. The necessity to defend the rights to processing personal data in the system of the Transparent system is established. Given the possibility of improper use of personal data, methods for protecting personal data have been proposed. The issue of regulating the collection, processing and storage of personal data is considered in the context of the fact that the customer, at his own discretion, determines which participant should provide as part of the tender offer, and the supplier voluntarily agrees to place his personal data in the open access system. Evaluated feasibility of the introduction of a centralized procurement organization. The prospect of introduction of a centralized procurement organization is clarified in that it facilitates the attraction of specialists, since it gives more freedom of action than the department of the ministry. The analysis of the online monitoring of the State Audit Office of Public Procurement through the Transparent System is conducted.
Keywords: public procurement; tender; competitive bidding; transparent system.
References
1. Onyshchenko, O. (2017), "Features of functioning of the system of public procurement in the conditions of transformation of modern economic processes", Global and national problems of the economy, [Online], vol. 18, pp. 458—462, available at: http://global-national.in.ua/archive/18-2017/87.pdf (Accessed 1 May 2019).
2. Ryaba, I. (2018), "Public Procurement: Problematic aspects of control, priazovsky economic messenger", Priazovsky economic messenger, [Online], vol. 3, pp. 174—178, available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2018/3_08_uk/34.pdf (Accessed 1 May 2019).
3. Shchukin, O. (2014), "Control in the field of public procurement", Legal science, [Online], vol. 7, pp. 29—38, available at: https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiSw6GNnfvhAhVQ_SoKHWCjBK4QFjAAegQIBBAC&url=http%3A%2F%2Fwww.irbis-nbuv.gov.ua%2Fcgi-bin%2Firbis_nbuv%2Fcgiirbis_64.exe%3FC21COM%3D2%26I21DBN%3DUJRN%26P21DBN%3DUJRN%26IMAGE_FILE_DOWNLOAD%3D1%26Image_file_name%3DPDF%2Fjnn_2014_7_5.pdf&usg=AOvVaw3hfiJohqvuEBpmcOeS2Zq— (Accessed 1 May 2019).
4. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), "The Commercial Code of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (Accessed 1 May 2019).
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (2001), "The Criminal Code of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14 (Accessed 1 May 2019).
6. Prozorro's official site analytics module, public procurement, available at: http://bi.prozorro.org (Accessed 1 May 2019).
7. Official website of the Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine, available at: http://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=50da6022-ffe8-4ddb-9248-8a24ab606d3c&title=ProzorroZmenshuKoruptsiiu-RezultatiOpituvanniaBiznesu
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), The Law of Ukraine, "On the Protection of Personal Data", available at: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2297-17 (Accessed 1 May 2019).
9. Cabinet of Ministers of Ukraine (2000), "On organizational measures for the functioning of the public procurement system", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/694-97-%D0%BF (Accessed 1 May 2019).
№ 6 2019, стор. 64 - 68
Дата публікації: 2019-07-31
Кількість переглядів: 1015