EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗВИТОК АГРАРНОГО МАРКЕТИНГУ В УКРАЇНІ
С. О. Кобернюк

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.5.45

УДК: 658

С. О. Кобернюк

РОЗВИТОК АГРАРНОГО МАРКЕТИНГУ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті описано сучасний стан розвитку агромаркетингу в Україні. Розглянуто різні підходи до трактування сутності поняття "агромаркетинг" і виявлено, що не існує єдиного підходу до трактування сутності цього поняття. Запропоновано власне трактування агромаркетингу, яке являє собою діяльність сільськогосподарських підприємств направлену на доведення інформації про товар до споживачів, яка пов'язана з вивченням потреб на ринку для отримання максимального прибутку. Вивчено стан маркетингу в Україні при адміністративно-регульованій та при ринковій економіках. Досліджено нормативно-правову базу, яка регламентує маркетингову діяльність в аграрному секторі країни. Визначено формування системи сучасного аграрного маркетингу, яка включає інфраструктуру маркетингу, систему стратегічного й оперативного управління, систему інформаційного забезпечення, систему управління агромаркетингом, систему агромаркетингових досліджень.

Ключові слова: агромаркетинг; аграрний сектор; сільськогосподарські підприємства; сільськогосподарська продукція; системи аграрного маркетингу; збут (реалізація) продукції.

Література

1. Branson, Robert E., and Douglass G. Norvell. Introduction to Agricultural Marketing. New York: McGraw-Hill Book Co., 1983, 521 р.
2. Балабанова Л.В. Маркетинг підприємства: навч. посібник / Л.В. Балабанова, В.В. Холод, І.В. Балабанова. — К.: Центр учб. л-ри, 2012. — 612 с.
3. Белевят О.А. Наукові основи формування системи маркетингу в сільськогосподарських підприємствах / О.А. Белевят, М.П. Сахацький, Г.М. Запша // Економіка харчової промисловості. — 2009. — № 1. — С. 31—34.
4. Близнюк С. В. Маркетинг в Україні: проблеми становлення та розвитку / Близнюк С. В. — К.: ІВЦ Вид-во "Політехніка", 2003. — 384 с.
5. Буряк П.Ю. Маркетинг: [навч. посібник] / П.Ю. Буряк, Б.А. Каршинський, Я.Ю. Карпова. — К.: ВД "Професіонал", 2005. — 320 с.
6. Варченко О.М. Ринок цукру в Україні: оптимальне поєднання ринкового та державного регулювання / О.М. Варченко. — К.: ННЦ ІАЕ, 2004. — 315 с.
7. Губеня Ю.Є. Агробізнес у системі організації сільського господарства / Ю.Є. Губеня // Економіка АПК. — 2009. — № 7. — С. 34—38.
8. Козуб Н.М. Маркетингова діяльність сільськогосподарських підприємств Причорноморського регіону: автореф. дис. канд.... екон. наук. 08.06.01. Харків, 2004.
9. Мочерний С.В. Основи підприємницької діяльності: навч. пос. / С.В. Мочерний, О.А. Устинко, С.І. Чоботар. — К.: Центр учбової літератури, 2007. — 280 с.
10. Островський П.І. Аграрний маркетинг: навчальний посібник / П.І. Островський. — К.: Центр навчальної літератури, 2006. — 224 с.
11. Серова Є.В. Аграрная экономика: учебник для студентов экономических вузов, факультетов и специальностей / Е.В. Серова. — М.: ГУ ВШЭ, 1999. — 480 с.
12. Сорока Л. Внутрішні й зовнішні маркетингові системи та інституції в сільському господарстві (пер. з англ.) / Л. Сорока. — К.: Основа, 1995. — 200 с.

S. Kobernyuk

AGRICULTURAL MARKET DEVELOPMENT IN UKRAINE

Summary

The article describes the current state of development of agromarketing in Ukraine. Different approaches to the interpretation of the essence of the concept of "agromarketing" are considered and it is found that there is no single approach to the interpretation of the essence of this concept. We propose a proper interpretation of agromarketing, which is the activity of agricultural enterprises aimed at bringing information about goods to consumers, which is related to the study of market needs for maximizing profits. The state of marketing in Ukraine under the administrative-regulated and in the market economies is studied. The regulatory and legal framework regulating marketing activity in the agricultural sector of the country is explored. The formation of the system of modern agrarian marketing, which includes the marketing infrastructure, the system of strategic and operational management, the system of information support, the control system of agromarketing, the system of agromarketing research, was determined.
The system of informational support covers the formation of information status of raw materials, auxiliary and finished products.
The management system of agromarketing enables to form the organizational structure of marketing management with the foreseen distribution of rights, tasks, responsibilities in the marketing departments; modernize the principles of personnel management, personnel selection; development of job descriptions.
The directions of marketing research are constantly expanding. Current research suggests conducting marketing research, starting with market conditions; consumer research, their purchasing behavior; study of individual commodity groups; analysis of firm structure of the market (competitors, suppliers, intermediaries); research of the internal environment of enterprises, commodity, price, marketing, communication policy; study of consumer properties of products and directions for improving its qualitative characteristics.
The development of the strategy of agromarketing includes the development of tactical tasks for implementing a strategic marketing plan; the ranking of tasks and a step-by-step control over the course of their implementation in all subdivisions.

Keywords: agromarketing; agrarian sector; agricultural enterprises; agricultural products; agrarian marketing systems; sales (sales) of products.

References

1. Branson, R. аnd Norvell, D (1983), Vstup do ahrarnoho marketynhu [Introduction to Agricultural Marketing], McGraw-Hill Book Co, New York, USA.
2. Balabanova, L.V., Kholod, V.V. аnd Balabanova, I.V. (2012), Marketynh pidpryiemstva [Marketing of the enterprise], Tsentr uchb. l-ry, Kyiv, Ukraine.
3. Beleviat, O.A. Sakhats'kyj, M.P. аnd Zapsha, H.M. (2009), "Scientific fundamentals of marketing system formation in agricultural enterprises" Ekonomika kharchovoi promyslovosti, vol. 1, pp. 31—34.
4. Blyzniuk, S.V. (2003), Marketynh v Ukraini: problemy stanovlennia ta rozvytku [Marketing in Ukraine: Problems of Establishment and Development], Politekhnika, Kyiv, Ukraine.
5. Buriak, Р.Yu. Karshyns'kyj, B.A. аnd Karpova, Ya.Yu. (2005), Marketynh [Marketing], Profesional, Kyiv, Ukraine.
6. Varchenko, O.M. (2004), Rynok tsukru v Ukraini: optymal'ne poiednannia rynkovoho ta derzhavnoho rehuliuvannia [Sugar market in Ukraine: the best combination of market and state regulation], NNTs IAE, Kyiv, Ukraine.
7. Hubenia, Yu.Ye. (2009), "Agribusiness in the system of organization of agriculture", Ekonomika APK, vol. 7, pp. 34—38.
8. Kozub, N.M. (2004), "Marketing activity of agricultural enterprises of the Black Sea region", Ph.D. Thesis, Economy, Odes'kyj derzhavnyj ahrarnyj universytet, Kharkiv, Ukraine.
9. Mochernyj, S.V. Ustynko, O.A. аnd Chobotar, S.I. (2007), Osnovy pidpryiemnyts'koi diial'nosti [Basics of entrepreneurial activity], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
10. Ostrovs'kyj, P.I. (2006), Ahrarnyj marketynh [Agrarian marketing], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
11. Serova, E.V. (1999), Agrarnaja jekonomika [Agrarian economy], GU VShJe, Moskva, Rossija.
12. Soroka, L. (1995), Vnutrishni j zovnishni marketynhovi systemy ta instytutsii v sil's'komu hospodarstvi [Internal and external marketing systems and institutions in agriculture], Osnova, Kyiv, Ukraine.

№ 5 2019, стор. 45 - 48

Дата публікації: 2019-05-31

Кількість переглядів: 76

Відомості про авторів

С. О. Кобернюк

к. е. н., доцент кафедри маркетингу, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

S. Kobernyuk

PhD in Economics, Associate Professor, Department of MarketingDnipro State Agrarian and Economic University

ORCID:

0000-0001-6282-1304

Як цитувати статтю

Кобернюк С. О. Розвиток аграрного маркетингу в Україні. Економіка та держава. 2019. № 5. С. 45–48. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.5.45

Kobernyuk, S. (2019), “Agricultural market development in Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 45–48. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.5.45

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.