EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

БРЕНД-СТРАТЕГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТОРГОВО-РОЗВАЖАЛЬНИХ ЦЕНТРІВ
Л. К. Яцишина

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.4.69

УДК: 339.138

Л. К. Яцишина

БРЕНД-СТРАТЕГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТОРГОВО-РОЗВАЖАЛЬНИХ ЦЕНТРІВ

Анотація

У статті досліджено засади розвитку підприємств торгівлі в умовах конкурентного середовища. Новими суб'єктами господарювання в сфері товарного обігу стали торгово-розважальні центри, що є на сьогодні одним із популярних каналів роздрібного продажу. Торгово-розважальні центри включають підприємства побутового обслуговування, громадського харчування та розважальні заклади і стали, за достатньо короткий термін, осередком масової культури. Аналіз особливостей й тенденцій розвитку торгово-розважальних центрів на ринку Києва як одному з конкурентних ринкових середовищ, показав необхідність розкриття особливостей використання стратегій брендингу торгово-розважальних центрів для підвищення їхньої конкурентоспроможності.
На основі аналізу теоретичних аспектів брендингу та аналізу використання практичних елементів брендингу торгово-розважальними центрами Києва запропоновано різноманітні маркетингові інструменти, стратегії брендингу та ко-брендингу.

Ключові слова: торгово-розважальні центри; бренд-менеджмент; брендинг; бренд-стратегії; стратегічні групи; ко-брендинг; конкурентоспроможність.

Література

1. Господарський кодекс. Затверджений від 16.01.2003 №436-IV // Відомості Верховної Ради України. — К.: Істина, 2003. — 208 с.
2. Ромат Е., Сендеров Д. Маркетинговые коммуникации. Учебник для вузов. Стандарт третьего поколения. — СПб.: Питер, 2018. — 496 с.
3. Длигач А. Нова модель бренд-менеджменту //Маркетинг в Україні. — 2002. — № 6. — С. 25—29.
4. Мельник І.В. Бренд, брендинг, торгова марка як ключові терміни реклами / І.В. Мельник // Наукові записки Інституту журналістики. — Т. 39. — 2015. — С. 175—179.
5. Мороз Л.А. Стратегічний брендинг в умовах глобалізації ринків / Л.А. Мороз // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. Спец. вип. Маркетинг: теорія і практика. — Ч. 1. — К.: КНЕУ. — 2017. — С. 171—177.
6. Пустотин В. Омоложение украинских брендов: как правильней? / В. Пустотин // Маркетинг в Україні. — 2015. — № 4. — С. 24—30.
7. Рейтинг найбільш відвідуваних торгових центрів України 2017 року. — Режим доступу: http://retailers.ua/news/spetsproektyi/7265-samyie-poseschaemyie-torgovyie-tsentryi-ukrainyi-2017-goda--reyting
8. Офіційний сайт ТРЦ "РайON" — Режим доступу: http://rayon.com.ua/ru
9. Соціальні мережі в 2018 році: світове дослідження. — Режим доступу: https://www.web-canape.ru/business/socialnye-seti-v-2018-godu-globalnoe-issledovanie

L. Yatsyshina

STRATEGIES OF BRANDS AS INSTRUMENT OF MANAGEMENT OF TRADE-ENTERTAINING CENTERS A COMPETITIVENESS

Summary

The article deals with the principles of development of trade enterprises in a competitive environment. New business entities in the field of commodity circulation have become shopping and entertainment centers, which today is one of the most popular retail channels. Commerce and entertainment centers include consumer services, catering and entertainment, and became, in a rather short time, a center of mass culture. Analysis of the features and trends of the development of shopping and entertainment centers in the market of Kiev as one of the competitive market environments, has shown the necessity of disclosing features of the use of branding strategies of shopping and entertainment centers in order to increase their competitiveness,
The study of the environmental impact on the industry as a whole and directly on the Rayon company was conducted using PEST analysis. The obtained results indicate that the politically -legal aspect negatively affects the work of both the industry as a whole and the company, because the military actions in the east affect the economic aspect, namely the investment climate of the country and investment attractiveness. This creates barriers for the entry of new foreign tenants. On the other hand, economic instability does not hinder international retail giants, for which Ukraine is a newly developed market, such as HM and IKEA, etc. The main goals of the visit to the Rayon shopping mall are buying clothes, accessories and footwear, then in the shopping center 48% of visitors come. 30% of visitors are anchor tenant of "Rayon" shopping mall — "Silpo" supermarket. 21% come to SEC "Rayon"
To relax and 7% of them come for fun for children. Only 1% comes from the "Rayon" shopping mall solely for the sake of the presented services.
Based on the analysis of theoretical aspects of branding and analysis of the use of practical elements of branding, Kyiv's shopping and entertainment centers have offered a variety of marketing tools, branding and co-branding elements. In promoting the SEC "Rayon" integrated marketing communications are used. "Rayon" shopping mall for brand awareness uses outdoor advertising and advertising on the Internet.

Keywords: trade-entertaining centers; brand-management; branding; strategies of brands; strategic groups; co-branding; competitiveness.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), "The Commercial Code of Ukraine", available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (Accessed 25 March 2019).
2. Romat, E. and Senderov, D. (2018), Marketynhovye kommunykatsyy. Uchebnyk dlia vuzov. Standart tret'eho pokolenyia [Marketing communications. Textbook for universities. Third generation standard], Pyter, St.Petersburg, Russia.
3. Dlyhach, A. (2002), "A new brand management model", Marketynh v Ukraini, vol. 6, pp. 25—29.
4. Mel'nyk, I.V. (2015), "Brand, branding, brand as key advertising terms", Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, vol. 39, pp. 175—179.
5. Moroz, L.A. (2017), "Strategic branding in the conditions of globalization of markets", Formuvannia rynkovoi ekonomiky: Zb. nauk. prats'. Spets. vyp. Marketynh: teoriia i praktyka, vol. 1, pp. 171—177.
6. Pustotyn, V. (2015), "Rejuvenation of Ukrainian brands: how to correct?", Marketynh v Ukraini, vol. 4, pp. 24—30.
7. retailers.ua (2018), "Rating of the most visited shopping centers of Ukraine in 2017", available at: http://retailers.ua/news/spetsproektyi/7265-samyie-poseschaemyie-torgovyie-tsentryi-ukrainyi-2017-goda--reyting (Accessed 25 March 2019).
8. TRTs "RajON" (2019), available at: http://rayon.com.ua/ru (Accessed 25 March 2019).
9. Sergeeva, Ju. (2018), "Social Networking in 2018: Worldwide Research", available at: https://www.web-canape.ru/business/socialnye-seti-v-2018-godu-globalnoe-issledovanie/ (Accessed 25 March 2019).

№ 4 2019, стор. 69 - 73

Дата публікації: 2019-04-26

Кількість переглядів: 50

Відомості про авторів

Л. К. Яцишина

к. т. н., професор, професор кафедри маркетингу, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

L. Yatsyshina

PhD (techn.), Professor of Department of Marketing, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0002-6894-1910

Як цитувати статтю

Яцишина Л. К. Бренд-стратегії як інструмент управління конкурентоспроможністю торгово-розважальних центрів. Економіка та держава. 2019. № 4. С. 69–73. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.4.69

Yatsyshina, L. (2019), “Strategies of brands as instrument of management of trade-entertaining centers a competitiveness”, Ekonomika ta derzhava, vol. 4, pp. 69–73. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.4.69

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.