EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТАРГЕТИНГ — ЦІЛЕСПРЯМОВАНИЙ ВПЛИВ НА СПОЖИВАЧА
О. С. Євсейцева, Д. Д. Меркулова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.3.107

УДК: 339.138

О. С. Євсейцева, Д. Д. Меркулова

ТАРГЕТИНГ — ЦІЛЕСПРЯМОВАНИЙ ВПЛИВ НА СПОЖИВАЧА

Анотація

На сьогодні Інтернет-маркетинг відіграє все більшу роль у діяльності підприємств. Змінюється поведінка споживачів під впливом Інтернет-технологій, та їх ставлення до традиційних рекламних засобів, що потребує переосмислення маркетингової комунікаційної політики підприємств. Становлення інформаційного суспільства обумовлює необхідність більш глибокого дослідження нових форм та підходів до комунікаційної та комерційної діяльності в мережі Інтернет. У статті досліджено таргетинг як один з найперспективніших і найбільш дієвих інструментів інтернет-реклами, його взаємозв'язок із тенденціями на ринку електронної комерції України в порівнянні з ситуацією у світі. Розкрито сутність таргетингу в соціальних мережах, його переваги та недоліки. Досліджено різницю між контекстною та таргетованою рекламою. Розроблено практичні рекомендації застосування таргетованої реклами в мережі-інтернет для її ефективного використання.

Ключові слова: таргетинг; інтернет-комунікації; цільова аудиторія; електронна комерція; маркетинг.

Література

1. Об'єм рекламно-комунікаційного ринку України 2018 та прогноз об'ємів 2019 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://vrk.org.ua/ad-market/
2. Объем рынка медийной интернет-рекламы Украины за 2018 г. вырос на 40% [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://inau.ua/news/obem-rynka-medyynoy-ynternet-reklamy-ukrayny-za-2018-g-vyros-na-40
3. Лише 58% українців користуються інтернетом — дослідження [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.epravda.com.ua/news/2018/01/31/633590/
4. Як цифрові технології впливають на світ і Україну [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://sergioshtogryn.blogspot.com/2018/06/blog-post.html
5. Оглашены данные исследований интернет-аудитории Украины за январь 2019 [Електронний ресурс]. — Режим доступу:https://inau.ua/news/oglasheny-dannye-yssledovanyy-ynternet-audytoryy-ukrayny-za-yanvar-2019
6. Медійна реклама в Україні[Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://marketer.ua/ua/medijna-reklama-v-ukrayini-zrosla-na-42/
7. Контекст против таргетинга. Точки сходства и отличия [Електронний ресурс]. — Режим доступу:https://tipler.ru/business/kontekstnaya-i-targetirovannaya-reklama-tochki-skhodstva-i-otlichiya/
8. Целютина Т.В, Подвигайло А.А. Мальков Е.В. Маркетинговое таргетирование как алгоритм управления рыночной успешностью региональных предприятий. — Белгородский государственный национальный исследовательский университет" (НИУ "БелГУ)", Современные проблемы науки и образования. — 2014. — № 6 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=17007
9. 10 правил успешной рекламы в соцсетях.[Електронний ресурс]. — Режим доступу:https://makeagency.ru/blog/10-pravil-uspeshnoy-reklamy-v-sotssetyah
10. Target Marketing Can Be the Key to Increasing Sales [Електронний ресурс].— Режим доступу: https://www.thebalancesmb.com/target-marketing-2948355
11. Что такое таргетинговая реклама? Виды таргетинговой рекламы [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://gdeikakzarabotat.ru/stati/targetirovannaya-reklama-eto-vidy-targetingovoj-reklamy.html
12. Украинская аудитория Facebook за год выросла на 3 миллиона человек (инфографика) [Електронний ресурс].— Режим доступу: https://economics.unian.net/telecom/10445772-ukrainskaya-auditoriya-facebook-za-god-vyrosla-na-3-milliona-chelovek-infografika.html
13. Реклама на Facebook: форматы объявлений, настройка рекламной кампании, анализ результатов [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://blog.cybermarketing.ru/reklama-na-facebook/
14. Как настроить таргетированную рекламу в Facebook, Instagram, во "ВКонтакте" и "Одноклассниках" [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://vc.ru/marketing/43068-kak-nastroit-targetirovannuyu-reklamu-v-facebook-instagram-vo-vkontakte-i-odnoklassnikah

O. Yevseytseva, D. Merkulova

TARGETING IS A FOCUSED IMPACT ON THE CONSUME

Summary

Currently, Internet marketing is playing an increasingly important role in enterprise operations. Consumer behavior under the influence of Internet technologies is changing, and their relation to traditional advertising means, which requires a rethinking of the marketing communications policy of enterprises. The formation of the information society necessitates a deeper study of new forms and approaches to communication and business activities on the Internet.
The article investigates targeting as one of the most promising and most effective tools of Internet advertising, its interrelation with the tendencies in the e-commerce market of Ukraine in comparison with the situation in the world. Determined by the dynamics of e-commerce growth in Ukraine and the audience's attitude to the quality of service, identified the main Ukrainian resources that have the largest audience. Investigated the main types of advertising messages and their share in total.
An analysis based on native and foreign literature on questions of use of Internet technologies in marketing activities. The essence of targeting in social networks, its advantages and disadvantages is revealed. For the first time, the distinction between contextual and targeted advertising was investigated, targeting is not seen as a separate tool, but as part of the global Internet advertising network, the reasons for its emergence are shown. Detailed analysis of the state of social networks, the ratio of consumers to them, frequency of visits to the most popular resources. The advantages of using Facebook and Instagram as a platform for advertising campaigns and targeting ads are revealed. The main cases when use targeting are described in order to make more effective marketing communications. In addition, the stages of the implementation of targeted advertising had been explored, important aspects had been highlighted, in order to make the advertising campaign effective. The practical part of targeting advertising usage, stages of its implementation is described. It was determined that among all the tools for online advertising, targeting is one of the most widespread and most effective, but its mechanism contains many aspects to be addressed in order to achieve the goals of the advertising campaign.

Keywords: targeting; Internet communications; target audience; e-commerce; marketing.

References

1. Ukrainian Advertising Coalition (2018), "Volume of the advertising and communications market of Ukraine 2018 and forecast volumes 2019", Available at: http://vrk.org.ua/ad-market/ (Accessed 10 February 2019).
2. Internet Association of Ukraine (2019), "The volume of the Internet media market of Ukraine in 2018 increased by 40%", available at: https://inau.ua/news/obem-rynka-medyynoy-ynternet-reklamy-ukrayny-za-2018-g-vyros-na-40 (Accessed 10 February 2019).
3. Economic Truth (2018), "Only 58% of Ukrainians use the Internet — research", available at: https://www.epravda.com.ua/news/2018/01/31/633590/ (Accessed 10 February 2019).
4. Blogspot.com (2018), "How Digital Technologies Affect the World and Ukraine", available at: https://sergioshtogryn.blogspot.com/2018/06/blog-post.html (Accessed 10 February 2019).
5. Ukrainіаn Internet Association (2019), "The data of studies of the Internet audience of Ukraine for January 2019 are announced", available at: https: //inau.ua/news/oglasheny-dannye-yssledovanyy-ynternet-audytoryy-ukrayny-za-yanvar-2019 (Accessed 10 February 2019).
6. Marketer.ua (2019), "Display Advertising in Ukraine", available at: https://marketer.ua/ua/medijna-reklama-v-ukrayini-zrosla-na-42/ (Accessed 10 February 2019).
7. Tipler.ru (2019), "Context against targeting. The points of similarity and differences are", available at: https: //tipler.ru/business/kontekstnaya-i-targetirovannaya-reklama-tochki-skhodstva-i-otlichiya/ (Accessed 10 February 2019)
8. Tselyutina, T.V. Podglyavylo, A.A. and Malkov, E.V. (2014), "Marketing targeting as an algorithm for managing the market success of regional enterprises", Belgorod State National Research University, Modern problems of science and education, vol. 6, available at: https://www.science-education.ru/en/article/view?id=17007 (Accessed 10 February 2019).
9. Digital agency Make (2018), "10 rules of successful advertising in social networks", available at: : https: //makeagency.ru/blog/10-pravil-uspeshnoy-reklamy-v-sotssetyah (Accessed 10 February 2019).
10. Thebalancesmb.com (2018), "Target Marketing Can Be The Key to Increasing Sales", available at: https://www.thebalancesmb.com/target-marketing-2948355 (Accessed 10 February 2019).
11. Where and how to earn. ru (2018), "What is Targeting Ads? Types of Targeting Ads" available at: //gdeikakzarabotat.ru/stati/targetirovannaya-reklama-to-vidy-targetingovoj-reklamy.html (Accessed 10 February 2019).
12. Unian news agency (2019), "Facebook's Ukrainian audience has grown by 3 million people over the year (infographics)", available at: https://economics.unian.net/telecom/10445772-ukrainskaya-auditoriya-facebook-za-god-vyrosla-na-3-milliona-chelovek-infografika.html (Accessed 10 February 2019).
13. Blog.CYBERMARKETING (2018), "Advertising on Facebook: ad formats, ad campaign setting, results analysis", available at: https://blog.cybermarketing.ru/reklama-na-facebook/ (Accessed 10 February 2019).
14. VC.RU (2018), "How to set up targeted ads in Facebook, Instagram, VKontakte and Odnoklassniki", available at: https://vc.ru/marketing/43068-kak-nastroit-targetirovannuyu-reklamu-v-facebook-instagram-vo-vkontakte-i-odnoklassnikah (Accessed 10 February 2019).

№ 3 2019, стор. 107 - 113

Дата публікації: 2019-03-30

Кількість переглядів: 328

Відомості про авторів

О. С. Євсейцева

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної кібернетики та маркетингу, Київський національний університет технологій та дизайну, м. Київ

O. Yevseytseva

PhD in Economics, Associate Professor, Department of Economic Cybernetics and Marketing, Kyiv National University of Technologies and Design


Д. Д. Меркулова

магістр, Київський національний університет технологій та дизайну

D. Merkulova

student, Kyiv National University of Technologies and Design

Як цитувати статтю

Євсейцева О. С., Меркулова Д. Д. Таргетинг — цілеспрямований вплив на споживача. Економіка та держава. 2019. № 3. С. 107–113. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.3.107

Yevseytseva, O. and Merkulova, D. (2019), “Targeting is a focused impact on the consume”, Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 107–113. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.3.107

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.