EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ПРОБЛЕМИ Й СУПЕРЕЧНОСТІ ФОРМУВАННЯ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ
А. І. Лівенко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.3.90

УДК: 330.123

А. І. Лівенко

СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ПРОБЛЕМИ Й СУПЕРЕЧНОСТІ ФОРМУВАННЯ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ

Анотація

У статі розглянуто окремі аспекти розвитку освіти й формування освітніх ресурсів України на сучасному етапі. Окреслено основні соціально-економічні проблеми й суперечності, які виникають у цьому процесі, та шляхи їх розв'язання. Висвітлено іманентно-специфічні особливості та характерні риси освітніх ресурсів у цьому контексті. Зазначено, що однією з найбільш гострих і значущих соціально-економічних проблем вищої освіти поряд з проблемами якості й фінансування є суперечність між її привабливістю і рівнем доступності. Підкреслено важливість і нагальність удосконалення освітньої політики в умовах економічних трансформацій в Україні. Сформульовано низку рекомендацій щодо вдосконалення механізму і методів реалізації стратегічних пріоритетів і цілей суспільства і держави щодо освіти в Україні. Приділено увагу проблемі гендерної нерівності у сфері освіти в Україні. Запропоновано заходи з розв'язання соціально-економічних проблем й суперечностей формування освітніх ресурсів України.

Ключові слова: освітні ресурси; ринок; освіта; економіка; ринок праці; система освіти; знання.

Література

1. Фрэнк Уэбстер. Теории информационного общества. Пер. с англ. п/р Е.Л. Вартановой. — М.: "Аспект пресс", 2004. — 400 c.
2. Мануель Кастельс, Пекка Хіманен. Інформаційне суспільство та держава добробуту. Фінська модель. Київ, Вид. "Ваклер", 2006. — 232 c.
3. Гребенников В. История и перспективы информационного общества. — LAP Lambert Academic Publishing, 2014. — 105 c.
4. Дубов Д.В., Ожеван О.А., Гнатюк С.Л. Інформаційне суспільство в Україні: глобальні виклики та національні можливості. Аналітична доповідь. — К., НІСД, 2010.
5. Скрипник А.Л. Механізм кадрового забезпечення економіки за умов формування ринкових відносин: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.02.03 "Організація управління, планування і регулювання економікою" / А.Л. Скрипник. — К., 2004. — 21 с.
6. Структурні трансформації в економіці України: динаміка, суперечності та вплив на економічний розвиток: наукова доповідь / [Шинкарук Л.В., Бевз І.А., Барановська І.В. та інш.]; за ред. чл.-кор. НАН України Л.В. Шинкарук, НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". — К., 2015. — 304 с.
7. Дослідження HeadHunter Україна. — 2018 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://dnepr.hh.ua/article/news-1202
8. Зарубіжна система вищої освіти: навч. посібн. / авт. — упоряд. М.І. Гагарін. — Умань: ВПЦ "Візаві", 2017. — 102 с.
9. Єрмаченко В.Є, Дериховська В.І. Особливості трансформації світової системи вищої освіти у ХХІ столітті // Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика. — Випуск № 10 / 2017 [Електронний ресурс]. — http://economyandsociety.in.ua/journal/10_ukr/89.pdf
10. Закон України про вищу освіту [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
11. Education Indicators in Focus, January 2017 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/409ceb2b-en.pdf?expires=1545562751&id=id&accname=guest&checksum=A2596D6AB3086884FED27390A355958A
12. OECD Education Policy Outlook 2018 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://learningportal.iiep.unesco.org/en/blog/oecd-education-policy-outlook-2018
13. Оцінка гендерних питань в Україні. — К., 2016 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://documents.worldbank.org/curated/en/953111470822853577/pdf/107673-PUB-UKRAINIAN-P156988-PUBLIC-SoltisBookENweb.pdf
14. Цілі сталого розвитку 2016—2030 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku

A. Livenko

SOCIO-ECONOMIC PROBLEMS AND CONTRADICTIONS OF THE FORMATION OF EDUCATIONAL RESOURCES IN UKRAINE

Summary

The paper covers some aspects of the development of education and the formation of Ukraine educational resources nowadays. It is noted that education, as an important philosophical and meaning making factor for reforming the national economy, requires a thorough and detailed study, analysis and theoretical reflection in order to identify, fix and correct the processes taking place in this field, the development of a mechanism and methods for implementing strategic priorities and goals of society and the state in relation to education, the replacement of outdated and the introduction of new tools and approaches to the methodical and methodological principles of the functioning of education. It is indicated that among the most acute and significant socio-economic issues of higher education along with the issues of quality and financing there is a contradiction between its attractiveness and level of accessibility; lagging the education system behind the requirements of the modern labor market; creating an effective method of forecasting the need for personnel; the need to improve the management system of higher education institutions; reaching gender balance and eliminating gender inequality in the field of education in Ukraine, etc. The main socio-economic problems and contradictions that arise in this process and the ways of their solution are outlined. The immanent-specific peculiarities and characteristic features of educational resources in this context are highlighted. The importance and urgency of improving education policy under economic transformations in Ukraine; the need for new approaches, a new paradigm of relations and cooperation between actors of educational activity, the understanding and development of science-based directions and technologies of partnership, the interaction on the basis of common interests and mutual benefit of participants in the educational process are emphasized. It is stressed that modern society is characterized by an extremely increased role and importance of information and knowledge, a sharp rise in volumes and pace of the emergence of new information, an extensive introduction of information and communication technologies in all spheres of social and economic life.
A number of recommendations for improving the mechanism and methods to implement the strategic priorities and goals of society and state in relation to education in Ukraine are formulated. Measures for solving the socio-economic problems and contradictions of formation of Ukraine's educational resources are proposed.

Keywords: educational resources; market; education; economy; labor market; education system; knowledge.

References

1. Webster, F. (2004), Teorii informacionnogo obshhestva [Theories of the Information Society], Aspekt press, Moscow, Russia.
2. Castells, M. and Himanen, P. (2006), Informatsijne suspil'stvo ta derzhava dobrobutu. Fins'ka model' [The Information Society and Welfare State — The Finnish Model], Vyd. "Vakler", Kyiv, Ukraine.
3. Grebennikov, V. (2014), Istorija i perspektivy informacionnogo obshhestva [A history and prospects of the information society], LAP Lambert Academic Publishing, Moscow, Russia.
4. Dubov, D.V., Ozhevan, O.A. and Hnatiuk, S.L. (2010), Informatsijne suspil'stvo v Ukraini: hlobal'ni vyklyky ta natsional'ni mozhlyvosti [The information Society in Ukraine: Global Challenges and National Opportunities], NISD, Kyiv, Ukraine.
5. Skrypnyk, A.L. (2004), "Mekhanizm kadrovoho zabezpechennia ekonomiky za umov formuvannia rynkovykh vidnosyn", PhD Theses, Organization of management, planning and regulation of the economy, Kyiv, Ukraine.
6. Shynkaruk, L. V. Bevz, I. A. and Baranovs'ka, I. V. (2015), Strukturni transformatsii v ekonomitsi Ukrainy: dynamika, superechnosti ta vplyv na ekonomichnyj rozvytok: naukova dopovid' [Structural Transformations in the Ukrainian Economy: Dynamics, Contradictions and Impact on Economic Development: a Scientific Report], DU "In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy", Kyiv, Ukraine.
7. HeadHunter Ukraine (2018), available at: https://dnepr.hh.ua/article/news-1202 (Accessed 25 Feb 2019).
8. Haharin, M. I. (2017), Zarubizhna systema vyschoi osvity: navch. posibn. [Foreign higher education system: study guide], VPTs "Vizavi", Uman, Ukraine.
9. Yermachenko, V.Ye and Derykhovs'ka, V.I. (2017), "Features of the Transformation of the World Higher Education System in the 21st Century", Demohrafiia, ekonomika pratsi, sotsial'na ekonomika i polityka, vol. 10, available at: http://economyandsociety.in.ua/journal/10_ukr/89.pdf (Accessed 25 Feb 2019).
10. The Verkhovna Rada of Ukraine (2019), The Law of Ukraine "On higher education", available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (Accessed 25 Feb 2019).
11. Education Indicators in Focus (2017), available at: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/409ceb2b-en.pdf?expires=1545562751&id= id&accname= guest&checksum=A2596D6AB3086884FED27390A355958A (Accessed 25 Feb 2019).
12. OECD Education Policy Outlook (2018), available at: https://learningportal.iiep.unesco.org/en/blog/oecd-education-policy-outlook-2018 (Accessed 25 Feb 2019).
13. The World Bank Group (2016), "Country gender assessment for Ukraine", avaible at: http://documents.worldbank.org/curated/en/953111470822853577/pdf/107673-PUB-UKRAINIAN-P156988-PUBLIC-SoltisBookENweb.pdf (Accessed 25 Feb 2019).
14. United Nations Ukraine (2016), "Sustainable Development Goals 2016—2030", avaible at: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholit

№ 3 2019, стор. 90 - 94

Дата публікації: 2019-03-30

Кількість переглядів: 85

Відомості про авторів

А. І. Лівенко

к. е. н., доцент, ДЗ "Дніпропетровська медична академія МОЗ України"

A. Livenko

PhD, Assoc. Prof., SI "Dnipropetrovsk medical academy of the Ministry of Health of Ukraine

Як цитувати статтю

Лівенко А. І. Соціально-економічні проблеми й суперечності формування освітніх ресурсів. Економіка та держава. 2019. № 3. С. 90–94. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.3.90

Livenko, A. (2019), “Socio-economic problems and contradictions of the formation of educational resources in Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 90–94. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.3.90

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.