EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НЕОБХІДНІСТЬ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ АНАЛІТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
К. С. Стоян, В. В. Широка

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.2.110

УДК: 005.511:338.48

К. С. Стоян, В. В. Широка

НЕОБХІДНІСТЬ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ АНАЛІТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

Розглянуто сутність і економічне значення сучасних інструментів бізнесу для вдосконалення бізнес-моделі туристичного підприємства. Бізнес-процеси маркетингу, направлені на залучення та утримання туристів, визначені ключовими в бізнес-моделі сучасного туристичного підприємства. Для дослідження всіх точок перетину підприємства з потенційними та поточними споживачами рекомендовано впровадження в маркетинг CJM-моделі, яка допомагає виявити точки росту продуктивності маркетингу і бар'єри у взаємодії зі споживачами. В рамках цієї моделі визначено доцільність впровадження бренд-платформи, RDB— та QFD-моделей. Визначено доцільність реалізації маркетингу на основі даних в контексті JTBD-концепції, філософія якої полягає у розумінні мотивації споживача для його залучення не з позиції "рішення", а з позиції "проблеми". Визначено, що основною метою аналітичної культури туристичного підприємства є забезпечення бізнес-процесів маркетингу необхідною інформацією для побудови та реалізації маркетингової стратегії. Крім того, аналітична культура забезпечує створення зрозумілої схеми роботи, яка має чіткі показники вимірювання. Розроблено заходи щодо підвищення рівня аналітичної культури туристичного підприємства. Визначено необхідне ресурсне забезпечення для реалізації запропонованих заходів.

Ключові слова: бізнес-модель; бізнес-процеси маркетингу; туристичне підприємство; аналітична культура.

Література

1. Мальська М.П. Туристичний бізнес: теорія та практика / М.П. Мальська, В.В. Худо. — К.: Центр учбової літератури, 2012. — 2-ге вид. — 368 c.
2. Как анализировать ключевые бизнес-показатели [Електронний ресурс]. — Режим доступа: https://paper-planes.academy/blog/464076
3. Андерсон К. Аналитическая культура. От сбора данных до бизнес-результатов / К. Андерсен. — М.: Манн, Иванов и Фербер, 2017. — 336 с.
4. Collins J. Jobs to be done / Adam Risman, Ruairі Galavan, Zara Burke.— Режим доступу: http://marketing.intercomcdn.com/asets/jtbd/v1/Intercom_on_Jobs-to-be-Done.pdf
5. Wunker S. Jobs to Be Done: A Roadmap for Customer-Centered Innovation / Stephen Wunker, Jessica Wattman, David Farber. — American Management Association. — New York, 2018.
6. Anthony W. Ulwick Jobs to Be Done. Theory to practice / Anthony W. Ulwick, Alex Ostervalder. — USA, 2018.
7. Филлипс Т. Управление на основе данных. Как интерпретировать цифры и принимать качественные решения в бизнесе / Тим Филлипс. — М.: Манн, Иванов и Фербер, 2018. — 140 с.
8. Мертенс А. 5 инструментов для развития вашей бизнес-модели / А. Мартенс // Программа международной финансовой корпорации "Преодоление последствий кризиса в корпоративном секторе". — К.: 2011.

K. Stojan, V. Shiroka

THE NECESSITY OF RAISING THE LEVEL OF ANALYTICAL CULTURE OF TOURISM ENTERPRISES

Summary

The essence and economic value of modern business tools for improving the business model of a tourist enterprise are considered. Business marketing processes aimed at attracting and retaining tourists are identified as key in the business model of a modern tourist enterprises. For exploration of the all intersection points of the enterprise with the potential and current consumers, it's recommended the introduction of a CJM-marketing model which helps to identify the points of growth in marketing performance and barriers in the interaction with consumers. The applied value of the CJM-model for the development of a tourist enterprise is to analyze each stage of the "customer journey".Within this model, the feasibility of implementing the brand-platform, RDB— and QFD-models has been determined. The necessity of developing a brand-platform is determined. It helps to represent an understanding of how and what to offer to consumers and how it most effectively communicates information about the advantages of tourist offers. The result of the proposed implementation is to reduce the outflow of tourists and increase the client base. The indicators of efficiency are the growth of the number of concluded transactions, profitability and lower costs for attracting and supporting consumers. There is determined the expediency of data-driven marketing in the context of JTBD-concept. The philosophy of this concept is to understand the motivation of the consumer to attract it not from the point of view of "solution", but from the standpoint of "problem". It is determined that the main purpose of the analytical culture of a tourist enterprise is to provide the business process marketing with the necessary information for the construction and implementation of marketing strategy. In addition, the analytical culture provides an intelligible work scheme that has clear metrics. Measures have been developed to increase the level of analytical culture of a tourist enterprise. The necessary resource support for realization of the proposed measures is determined.

Keywords: usiness-model; business marketing processes; tourist company; analytical culture.

References

1. Mal's'ka, M.P. and Khudo, V.V. (2012), Turystychnyj biznes: teoriia ta praktyka [Travel Business: Theory and Practice], 2-d ed., Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
2. Paper Planes (2019), "How to analyze key byznes-indicators", available at: https://paper-planes.academy/blog/464076 (Accessed 20 Jan 2019).
3. Anderson, K. (2017), Analytycheskaia kul'tura. Ot sbora dannykh do byznes-rezul'tatov [Analytical culture. From data collection to business results], Mann, Yvanov y Ferber, Moscow, Russia.
4. Collins, J. Risman, A. Galavan, R. and Burke, Z. (2017), "Jobs to be done", available at: http://marketing.intercomcdn.com/asets/jtbd/v1/Intercom_on_Jobs-to-be-Done.pdf (Accessed 20 Jan 2019).
5. Wunker, S. Wattman, J. and Farber, D. (2018), Jobs to Be Done: A Roadmap for Customer-Centered Innovation, American Management Association, New York, USA.
6. Ulwick, A.W. and Ostervalder, A. (2018), Jobs to Be Done. Theory to practice, USA.
7. Fyllyps, T. (2018), Upravlenye na osnove dannykh. Kak ynterpretyrovat' tsyfry y prynymat' kachestvennye reshenyia v byznese [Management based on data. How to interpret numbers and make quality decisions in business], Mann, Yvanov y Ferber, Moscow, Russia.
8. Mertens, A. (2011), "5 tools for developing your business model", Prohramma mezhdunarodnoj fynansovoj korporatsyy "Preodolenye posledstvyj kryzysa v korporatyvnom sektore" [The program of the international financial corporation "Overcoming the effects of the crisis in the corporate sector"], Kyiv, Ukraine.

№ 2 2019, стор. 110 - 114

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 982

Відомості про авторів

К. С. Стоян

к. е. н., доцент кафедри економіки та менеджменту туристичної діяльності, Дніпровський гуманітарний університет

K. Stojan

Candidate of Economic Sciences, assistant professor of the economy and tourism activity management department, Dniprovskii University of the Humanities


В. В. Широка

магістр кафедри економіки та менеджменту туристичної діяльності, Дніпровський гуманітарний університет

V. Shiroka

Master of the economy and tourism activity management department, Dniprovskii University of the Humanities

Як цитувати статтю

Стоян К. С., Широка В. В. Необхідність підвищення рівня аналітичної культури туристичних підприємств. Економіка та держава. 2019. № 2. С. 110–114. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.2.110

Stojan, K. and Shiroka, V. (2019), “The necessity of raising the level of analytical culture of tourism enterprises”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 110–114. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.2.110

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.