EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МУЛЬТИАТРИБУТИВНИЙ ПІДХІД ДО ОЦІНКИ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ІНТЕГРАЦІЙНИМИ ПРОЦЕСАМИ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
М. В. Босовська, М. Г. Бойко, Н. І. Ведмідь, О. В. Полтавська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.2.31

УДК: 338.486.3

М. В. Босовська, М. Г. Бойко, Н. І. Ведмідь, О. В. Полтавська

МУЛЬТИАТРИБУТИВНИЙ ПІДХІД ДО ОЦІНКИ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ІНТЕГРАЦІЙНИМИ ПРОЦЕСАМИ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

У статті обгрунтовано методичні аспекти оцінювання результативності управління інтеграційними процесами туристичних підприємств в умовах посилення конкуренції, активізації трансформаційних перетворень в економічному просторі туристичного ринку.
За результатами компаративного аналізу наукових здобутків вчених щодо оцінювання результатів інтеграційної взаємодії оцінювання результативності управління інтеграційними процесами туристичних підприємств запропоновано здійснювати на основі мультиатрибутивного підходу.
Розроблено мультиатрибутивну модель та визначено алгоритм її застосування для комплексного оцінювання реалізації інтеграційних процесів туристичних підприємств шляхом визначення портфелю кількісних і якісних параметрів та атрибутів функціонування підприємства з урахуванням організаційного, управлінського, економічного, соціального аспектів господарської діяльності.
Здійснено позиціювання суб'єктів туристичної діяльності у межах основних зон, що відповідають певному рівню результативності інтеграційних процесів. Запропонована модель надає можливість оцінювати процеси інтеграційної взаємодії, вибір суб'єкта як партнера, визначати стратегічні переваги інтеграції, формувати напрями та програми стратегічного розвитку інтегрованих структур для реалізації партнерських відносин.
Запропоновані методологічні підходи до оцінювання інтеграційних процесів дозволять розвивати методологічний базис концепції інтеграційного розвитку суб'єктів господарювання.

Ключові слова: інтеграція; інтеграційний процес; інтеграційна взаємодія; інтеграційний розвиток; туризм; туристичне підприємство.

Література

1. Кущ С.П. Маркетинговые аспекты развития межфирменных сетей: российский опыт [Текст] / С.П. Кущ, А.А. Афанасьєв // Российский журнал менеджмента. — 2004. — № 2 (1). — С. 33—52.2. Катенев, В.И. Перспективы развития сетевой экономики в условиях формирующегося общества знаний [Текст] / В.И. Катенев // Проблемы современной экономики. — 2007. — №2 (22). — С. 90—95.
2. Porter, M.E. How Smart, Connected Products are Transforming Companies / M.E.Porter, J.E Heppelmann // Harvard Business Review. — October 2015. — Р. 97—114.
3. Murray E.A. Strategik Alliaces Gateway to the New Europe / E.A. Murray, J.F. Mahon // Long Range Planning.— 1993. — Vol. 26, №4. — P. 102—111.
4. Коуз Р.Ф. Фирма, рынок и право [Текст] / Р.Ф. Коуз— М.: Дело, 1993. — 192 с.
5. Nueno P., Oosterveld J. Managing Technology Alliances [Тext] / P. Nueno, J. Oosterveld // Long Range Planning. — 1988. — Vol. 21, №3. — P. 11—17.
6. Sasaki T. What the Japanese have Learned From Strategic Alliances [Тext] / T. Sasaki // Long Range Planning. — 1993. — Vol. 26, №6. — P. 41—53.
7. Пилипенко А.А. Стратегічна інтеграція підприємств: механізм управління та моделювання розвитку / А.А. Пилипенко. — Харків: ВД "Інжек", 2007. — 380 с.
8. Босовська М.В. Інтеграційні процеси в туризмі / М. Босовська. — Київ: КНТЕУ, 2015. — 832 с.

M. Bosovska, M. Boyko, N. Vedmid, O. Poltavska

MULTI-ATTRIBUTE APPROACH TO THE ASSESSMENT OF THE EFFECTIVENESS OF MANAGING THE INTEGRATION PROCESSES OF TOURISM ENTERPRISES

Summary

The article substantiates the methodical aspects of evaluation of the effectiveness of management of integration processes of tourist enterprises in the conditions of increasing competition, activation of transformational transformations in the economic space of the tourist market.
According to the results of the decomposition and reconfiguration of tourism activity subjects on the basis of levels, varieties, intensity and specificity of the development of integration interaction, taking into account the economic parameters of operational activity, 10 models of enterprises' integration, which are grouped in the context of distinguished parts.
According to the results of the comparative analysis of scientific achievements of scientists regarding the evaluation of the results of integration interaction, it is proposed to evaluate the efficiency of management of integration processes of tourist enterprises on the basis of a multi-attribute approach.
A multi-attribute model has been developed and the algorithm of its application for a comprehensive assessment of the implementation of the integration processes of tourist enterprises has been determined, a portfolio of quantitative and qualitative parameters and attributes of the functioning of the enterprise have been identified, taking into account organizational, managerial, economic and social aspects of economic activitу.
Determining the effectiveness of the implementation of the integration processes of tourism enterprises based on the diagnosis of operational activities and strategic management (internal processes); analysis of the effectiveness of interaction with market participants — partners, competitors (vertical and horizontal channels), with authorities and public organizations (external processes).
The positions of tourist enterprises located within the zones, which correspond to the level of efficiency of their integration processes are determined. The proposed model provides an opportunity to evaluate the processes of integration interaction, choose a strategic partner, determine the strategic advantages of integration, form directions and programs of strategic development of integrated structures for the implementation of the partnership.
The proposed methodological approaches to the estimation of integration processes will allow to develop the methodological basis of the concept of integration development of business entities.

Keywords: integration; integration process; integration development; tourism; tourism enterprise.

References

1. Kushh, S.P. and Afanas'iev, A.A. (2004), "Marketing aspects of the development of inter-firm networks: Russian Experience", Rossijskij zhurnal menedzhmenta, vol. № 2, no. 1, pp. 33—52.
2. Porter, M.E. and Heppelmann, J.E. (2015), "How Smart, Connected Products are Transforming Companies", Harvard Business Review, pp. 97—114.
3. Murray, E.A. and Mahon, J.F. (1993), "Strategik Alliaces Gateway to the New Europe", Long Range Planning, vol. 26, no. 4, pp. 102—111.
4. Kouz, P.F. (1993), Firma, rynok i pravo. [The firm, the market and the right], Delo, Moscow, Russia.
5. Nueno, P. and Oosterveld, J. (1988), "Managing Technology Alliances", Long Range Planning, vol. 21, no. 3, pp. 11—17.
6. Sasaki, T. (1993), "What the Japanese have Learned From Strategic Alliances", Long Range Planning, vol. 26, no. 6, pp. 41—53.
7. Pylypenko, A.A. (2007) Stratehichna intehratsiia pidpryiemstv: mekhanizm upravlinnia ta modeliuvannia rozvytku [The strategic integration of business: management mechanism and modeling], Publishing House "Injection", Kharkov, Ukraine.
8. Bosovska, M. V. (2015), Integhracijni procesy v turyzmi [Integration processes in tourism], KNTEU, Kyiv, Ukraine.

№ 2 2019, стор. 31 - 35

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 212

Відомості про авторів

М. В. Босовська

д. е. н., доцент, професор кафедри готельно-ресторанного бізнесу, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

M. Bosovska

Doctor of Economics, Professor, Kyiv National University of Trade and Economics, Kiev


М. Г. Бойко

д. е. н., професор, завідувач кафедри готельно-ресторанного бізнесу, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

M. Boyko

Doctor of Economics, Professor, Kyiv National University of Trade and Economics, Kiev


Н. І. Ведмідь

д. е. н., доцент, декан факультету ресторанно-готельного та туристичного бізнесу, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

N. Vedmid

Doctor of Economics, Professor, Kyiv National University of Trade and Economics, Kiev


О. В. Полтавська

к. е. н., доцент кафедри готельно-ресторанного бізнесу,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

O. Poltavska

PhD, Associate Professor, Kyiv National University of Trade and Economics, Kiev

Як цитувати статтю

Босовська М. В., Бойко М. Г., Ведмідь Н. І., Полтавська О. В. Мультиатрибутивний підхід до оцінки результативності управління інтеграційними процесами туристичних підприємств. Економіка та держава. 2019. № 2. С. 31–35. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.2.31

Bosovska, M., Boyko, M., Vedmid, N. and Poltavska, O. (2019), “Multi-attribute approach to the assessment of the effectiveness of managing the integration processes of tourism enterprises”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 31–35. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.2.31

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.