EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АНАЛІЗ ВПЛИВУ ФАКТОРІВ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА ФУНКЦІОНУВАННЯ МАШИНОБУДІВНОГО ПІДПРИЄМСТВА
І. М. Тесленок, О. В. Коротунова, Ю. В. Косенко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.1.78

УДК: 658

І. М. Тесленок, О. В. Коротунова, Ю. В. Косенко

АНАЛІЗ ВПЛИВУ ФАКТОРІВ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА ФУНКЦІОНУВАННЯ МАШИНОБУДІВНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Статтю присвячено актуальним питанням дослідження зовнішнього оточення машинобудівного підприємства та визначення його впливу на можливості зростання та розвитку підприємства. Обгрунтовано необхідність та доцільність проведення PEST-аналізу та аналізу п'яти сил конкуренції М. Портера для визначення характеру впливу зовнішнього середовища на діяльність машинобудівних підприємств для виявлення основних тенденції та змін зовнішнього середовища. У роботі поглиблено існуючі науково-методичні положення щодо комплексного діагностування стану впливу зовнішніх факторів на функціонування підприємства. Проведено PEST-аналіз факторів зовнішнього середовища, в результаті якого виявлено основні можливості та загрози підприємства з боку макросередовища, проведено аналіз конкурентного середовища АТ "Мотор Січ" та оцінку його конкурентоспроможності за допомогою моделі п'яти сил конкуренції М. Портера.

Ключові слова: зовнішнє середовище; аналіз; PEST-аналіз; конкурентоспроможність; зміни; машинобудівне підприємство.

Література

1. Адизес И. Управление жизненным циклом корпорации / Ицхак Адизес: пер. з англ. под науч. ред. А.Г. Сеферяна. — СПб.: Питер, 2007. — 384 с.
2.Ансофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф. — М.: Экономика, 1989. — 519 с.
3. Василенко В.А. Стратегічне управління: навч. посіб. / В.А. Василенко, Т.І. Ткаченко. — К.: ЦУЛ, 2003. — 396 с.
4. Градов А.П. Экономическая стратегия фирмы / А.П. Градов. — СПб.: Питер, 1999. — 959 с.
5. Друкер П. Рынок: как выйти в лидеры. Практика и принципы / П. Друкер. — М.: Бук Чембэр Интернешенэл, 1992. — 352 с.
6. Портер М. Е. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / Майкл Е. Портер; пер. с англ. — М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. — 454 с.
7. Пуліна Т.В. Обгрунтування вибору стратегій розвитку металургійного підприємства / Т.В. Пуліна, О.В. Коротунова, Г.С. Клімуш // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія "Економічні науки". — Випуск 9. Частина 1. — 2014. — С. 152—159.
8. Річний звіт АТ "Мотор Січ" за 2017 рік [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.motorsich.com/files/998-2017%20rik.pdf
9. Тесленок І. М. Стратегічний аналіз зовнішнього середовища в системі управління промисловим підприємством / І.М. Тесленок, Л.О. Кримська. — Запоріжжя: ЗНТУ, 2012. — 110 с.
10. Томпсон А.А. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: учеб. для вузов / А.А. Томпсон, А.Дж. Стрикленд. — М.: ЮНИТИ, 1998. — 577 с.

I. Teslenok, O. Korotunova, Yu. Kosenko

ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF ENVIRONMENTAL FACTORS ON THE FUNCTIONING OF THE MACHINE-BUILDING ENTERPRISE

Summary

The article is devoted to the actual issues of the study of the external environment of the machine-building enterprise and its impact on the growth and development potential of the enterprise. The article substantiates the necessity and expediency of PEST analysis and analysis of five forces of competition M. Porter to determine the nature of the influence of the external environment on the activity of machine-building enterprises to identify the main trends and changes in the environment. In this work, existing scientific and methodological provisions concerning the comprehensive diagnosis of the state of influence of external factors on the functioning of the enterprise are deepened. The main opportunities and threats of the enterprise from the macro-environment were revealed, the analysis of the competitive environment of Motor Sich JSC and the assessment of its competitiveness through the model of five forces of competition M. Porter was conducted. During the analysis, four main groups of factors influencing the external environment on Motor Sich JSC were analyzed: political and economic. socio-demographic and technological. Using this method, four named groups of factors are considered. The purpose of the analysis is to identify those factors of the business environment that most influence the organization, as well as predict their dynamics. According to the model of the five forces of competition, Porter, the market share and profit level of the organization are determined by how effective an organization opposes such competitive forces: new competitors, which, letting out similar products, penetrate into the industry; threat of influx of substitute products (substitutes); competitive companies, which have already become entrenched in the sectoral market; influence of sellers (suppliers); influence of customers (clients). The need for these studies is important because they make it possible to determine the influence of the external and competitive environment and react to them as quickly as possible, and even better, predict trends and trends of changes and be ready for them by introducing changes even at the moment of their origin.

Keywords: external environment; analysis; PEST analysis; competitiveness; change; machine building company.

References

1. Adizes, I. (2007), Upravlenie zhiznennym ciklom korporacii [Managing the Life Cycle of the Corporation], Piter, St. Petersburg, Russia.
2. Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic management], Jekonomika, Moscow, Russia.
3 Vasylenko, V.A. and Tkachenko T.I. (2003), Stratehichne upravlinnia [Strategic management], TsUL, Kyiv, Ukraine.
4. Gradov, A.P. (1999), Jekonomicheskaja strategija firmy [Economic strategy of the firm], Piter, St. Petersburg, Russia.
5. Druker, P. (1992), Rynok: kak vyjti v lidery. Praktika i principy [Market: how to get into the leaders. Practice and principles], Book Chamber International, Moscow, Russia.
6. Porter, M. E. (2005), Konkurentnaja strategija: Metodika analiza otraslej i konkurentov [Competitive Strategy: A Methodology for Analysis of Industries and Competitors], Al'pina Biznes Buks, Moscow, Russia.
7. Pulіna, T.V. Korotunova, O.V and Klіmush, G.S. (2014), "Justification of the choice of strategies for the development of the metallurgical enterprise", Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Seriia "Ekonomichni nauky", vol. 9, pp. 152—159.
8. The official site of "Motor Sich" (2018), "Annual report of Motor Sich JSC for 2017", available at: http://www.motorsich.com/files/998-2017%20rik.pdf (Accessed 10 Dec 2018).
9. Teslenok, I. M. and Kryms'ka, L. O. (2012), Stratehichnyj analiz zovnishn'oho seredovyscha v systemi upravlinnia promyslovym pidpryiemstvom [Strategic analysis of the external environment in the management system of an industrial enterprise], ZNTU, Zaporizhzhia, Ukraine.
10. Tompson, A.A. and Striklend, A.Dzh. (1998), Strategicheskij menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizacii strategii: ucheb. dlja vuzov [Strategic management. The art of developing and implementing a strategy: textbook for high schools], JuNITI, Moscow, Russia.

№ 1 2019, стор. 78 - 82

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 6854

Відомості про авторів

І. М. Тесленок

к. е. н., доцент, Запорізький національний технічний університет, м. Запоріжжя

I. Teslenok

Php, associate professor, Zaporozhye national technical university, Zaporozhye


О. В. Коротунова

к. е. н., доцент, Запорізький національний технічний університет, м. Запоріжжя

O. Korotunova

Php, associate professor, Zaporozhye national technical university, Zaporozhye


Ю. В. Косенко

магістрант кафедри менеджменту, Запорізький національний технічний університет, м. Запоріжжя

Yu. Kosenko

master student, Zaporozhye national technical university, Zaporozhye

Як цитувати статтю

Тесленок І. М., Коротунова О. В., Косенко Ю. В. Аналіз впливу факторів зовнішнього середовища на функціонування машинобудівного підприємства. Економіка та держава. 2019. № 1. С. 78–82. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.1.78

Teslenok, I., Korotunova, O. and Kosenko, Yu. (2019), “Analysis of the influence of environmental factors on the functioning of the machine-building enterprise”, Ekonomika ta derzhava, vol. 1, pp. 78–82. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.1.78

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.