DOI: 10.32702/2306-6806.2018.12.105
УДК: 330.88:330.33.012.4
Т. Б. Середюк, T. Seredyuk
СУЧАСНІ МОДИФІКАЦІЇ ТЕОРІЇ ДИФУЗІЇ ІННОВАЦІЙ ТА ШЛЯХИ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ НА РИНКАХ ВИСОКИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Анотація
Метою дослідження є виявлення особливостей розповсюдження високотехнологічних інновацій на основі аналізу сучасних модифікацій теорії дифузії інновацій та узагальнення шляхів їх реалізації на ринках високих технологій. В результаті систематизації наукових досліджень проблематики дифузії інновацій виявлено, що значна їх частина акцентує увагу на інноваціях як на безумовному логічному явищі в соціальних структурах. Узагальнено розвиток теорії дифузії інновацій та визначено особливості використання теорії стосовно високотехнологічних інновацій, особливістю яких є високий ступінь новизни та невизначеності їх сприйняття суспільством. Запропоновано розглядати дифузію високотехнологічних інновацій як процес прийняття ідей, заснованих на передових науково-технічних досягненнях, який вимагає не тільки знання і розуміння інновації, але й відповідної науково-технічної інфраструктури для її успішного впровадження. Визначено необхідність визначення умов, необхідних для поширення високотехнологічних інновацій.
Ключові слова: високі технології; інновації; дифузія інновацій; високотехнологічні інновації; ринки високих технологій.
Література
1. World Development Indicators [Електронний ресурс] // The World Bank. — 2017. — Режим доступу: http://databank.worldbank.org/data/download/WDI_excel.zip
2. Haltiwanger J. Declining business dynamism in the U.S. high-technology sector / J. Haltiwanger, I. Hathaway, J. Miranda // Ewing Marion Kauffman Foundation. — 2014. — 12 с.
3. Kulviwat S. The role of social influence on adoption of high tech innovations: The moderating effect of public/private consumption / S. Kulviwat, G. C. Bruner II, O. Al-Shuridah // Journal of Business Research. — 2009. — Т. 62. — Вип. 7. — С. 706—712.
4. Середюк Т.Б. Інновації в сфері високих технологій: теоретичний аспект / Т.Б. Середюк // Перспективні напрямки розвитку економіки, обліку, менеджменту та права: теорія і практика: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції (Полтава, 25 червня 2018 р.): у 4 ч. — Полтава: ЦФЕНД, 2018. — Ч. 2. — С. 48—50.
5. Zhang J. A hybrid mechanism for innovation diffusion in social networks / J. Zhang, F. Xia, Z. Ning, T. M. Bekele, X. Bai, X. Su, J. Wang // IEEE Access. — 2016. — Т. 4. — С. 5408—5416.
6. Google Books Ngram Viewer [Електронний ресурс] // Google. — 2008. — Режим доступу: https://books.google.com/ngrams
7. Роджерс Е.М. Дифузія інновацій / Е.М. Роджерс; пер. з англ. В. Старка. — К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2009. — 591 с.
8. Dearing J.W. Evolution of diffusion and dissemination theory / J.W. Dearing // Journal of Public Health Management and Practice. — 2008. — Т. 14. — Вип. 2. — С. 99—108.
9. Шаболова У.Ж. Моделирование диффузии инноваций на макроуровне / У.Ж. Шалболова, Е.И. Махницкая, М.А. Елпанова // Актуальні проблеми економіки. — 2012. — № 4. — С. 456—467. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2012_4_51
10. Cheboi S. Efficacy of interpersonal communication channels in the diffusion and adoption of zero grazing technology / S. Cheboi, H. Mberia // International journal of academic research in business and social sciences. — 2014. — Т. 4. — №. 9. — С. 352—368. — Режим доступу: http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v4-i9/1164
11. Мур Дж. А. Преодоление пропасти. Маркетинг и продажа хайтек-товаров массовому потребителю / Дж. А. Мур. — М.: Издательский дом "Вильямс", 2006. — 368 с.
12. Gatignon H. Technology Diffusion: An Empirical Test of Competitive Effects / H. Gatignon, T. S. Robertson // The Journal of Marketing. — 1989. — Т. 53. — № 1. — С. 35-49. — Режим доступу: http://www.jstor.org/stable/1251523
13. Gatignon H. Innovative Decision Processes / H. Gatignon, T.S. Robertson // Handbook of Consumer Behavior Theory and Research / H.H. Kassarjian, T.S. Robertson. — Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1991. — Р. 316—348.
14. Selwyn N. Apart from technology: understanding people's non-use of information and communication technologies in everyday life / N. Selwyn // Technology in society. — 2003. — Т. 25. — Вип. 1. — С. 99—116.
15. MacVaugh J. Limits to the diffusion of innovation: A literature review and integrative model / J. MacVaugh, F. Schiavone // European Journal of Innovation Management. — 2010. — Т. 13. — Вип. 2. — С. 197—221.
16. Moreau C. Entrenched knowledge structures and consumer response to new products / C. Moreau, D. Lehmann, A. Markman // Journal of Marketing Research. — 2001. — Т. 8. — С. 14—29.
17. Wejnert B. Integrating models of diffusion of innovations: A conceptual framework / B. Wejnert // Annual review of sociology. — 2002. — Т. 28. — Вип. 1. — С. 297—326.
18. Mohd Ishak S. S. An innovation resistance factor model / S. S. Mohd Ishak, S. Newton // Construction Economics and Building. — 2016. — Т. 16. — Вип. 3. — С. 87—103.
19. von Hippel E. A. The age of the consumer-innovator / E. A. von Hippel, S. Ogawa, J. P. de Jong // MIT Sloan Manage. — 2011. — Т. 53. — Вип. 1. — С. 27—35.
20. Baldwin C. Modeling a paradigm shift: from producer innovation to user and open collaborative innovation / C. Baldwin, E. von Hippel // Organization Science. — 2011. — Т. 22. — Вип. 6. — С. 1399—1417.
21. De Jong J. P. Market failure in the diffusion of consumer-developed innovations: Patterns in Finland / J.P. de Jong, E. von Hippel, F. Gault, J. Kuusisto, C. Raasch // Research Policy. — 2015. — Т. 44. — Вип. 10. — С. 1856—1865.
22. Peres R. Innovation diffusion and new product growth models: A critical review and research directions / R. Peres, E. Muller, V. Mahajan // International Journal of Research in Marketing. — 2010. — Т. 27. — Вип. 2. — С. 91—106.
23. Hajhashem M. Enabling the diffusion of disruptive innovations in medical markets: case of Iranian cardiovascular devices market [Електронний ресурс] / М. Hajhashem // Doctoral dissertation. — University of Manchester, 2015. — 341 с. — Режим доступу: https://www.escholar.manchester.ac.uk/uk-ac-man-scw:251638
24. Schumann L. Diffusion of Social Innovations: A case study on Suspended Coffees Germany [Електронний ресурс] / L. Schumann, A. Dzurikovf. — 2017. — 36 с. — Режим доступу: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1121016&dswid=5633
25. Murray R. The open book of social innovation / R. Murray, J. Caulier-Grice, G. Mulgan. — London: National endowment for science, technology and the art, 2010. — 224 c.
26. Котлер Ф. Десять смертных грехов маркетинга / Ф. Котлер; пер. с англ. — 4-е изд. — М.: Альпина Паблишер, 2017. — 157 с.
27. Greenan C.C. Diffusion of innovations in dynamic networks / C.C. Greenan // Journal of the Royal Statistical Society: Series A (Statistics in Society). — 2015. — Т. 178. — Вип. 1. — С. 147—166.
28. Banerjee A. The Diffusion of Microfinance [Електронний ресурс] / A. Banerjee, A.G. Chandrasekhar, E. Duflo, M.O. Jackson // Science. — 2013. — Т. 341. — Вип. 6144. — Режим доступу: https://www.doi.org/10.1126/science.1236498
29. Assenova V.A. Modeling the diffusion of complex innovations as a process of opinion formation through social networks [Електронний ресурс] / V.A. Assenova // PloS one. — 2018. — Т. 13. — Вип. 5. — Режим доступу: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0196699
№ 12 2018, стор. 105 - 111
Дата публікації: 2018-12-28
Кількість переглядів: 1539