EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СПІВПРАЦЯ ПРЕДСТАВНИКІВ УКРАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ ТА ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ЗАСІБ ОСВІТНЬОЇ ІННОВАЦІЇ
О. С. Євсейцева, Б. О. Колесник, П. С. Волковинська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2018.12.55

УДК: 378.147:331.5

О. С. Євсейцева, Б. О. Колесник, П. С. Волковинська

СПІВПРАЦЯ ПРЕДСТАВНИКІВ УКРАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ ТА ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ЗАСІБ ОСВІТНЬОЇ ІННОВАЦІЇ

Анотація

Процеси глобалізації, стрімкий розвиток науково-технічного прогресу, стихійна швидкість появи нових знань, що необхідні сучасним спеціалістам та входження України до європейського освітнього середовища зумовлюють необхідність українських закладів вищої освіти впроваджувати освітні інновації. У статті висвітлені підходи до інновацій в освіті в Україні та світі; визначено сутність понять освітня інновація, діяльнісний підхід в освіті, кооперація університету та підприємця; охарактеризований діяльнісний підхід в освіті, його функції, переваги та методи інтеграції в освітню програму; охарактеризовано умови ефективної підготовки здобувача освіти з метою задоволення попиту на ринку праці; окреслено шляхи ефективного впровадження на постійній основі виробничої практики студентів на підприємствах, що співпрацюють із закладами вищої освіти.

Ключові слова: інновація; співпраця ЗВО та підприємств; освітня програма; діяльнісний підхід в освіті; виробнича практика студентів; спеціаліст на підприємстві легкої промисловості; дуальна форма здобуття освіти.

Література

1. Берлінський інститут техніки та економіки [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.htw-berlin.de/en/research/research-service-and-transfer/cooperation-partnerships/
2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF. — Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392.
3. Пригожин А.И. Нововведения: стимулы и препятствия (Социальные проблемы инноватики) / А.И. Пригожин. — М.: Политиздат, 1989. — 271 с.
4. Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 660-р / Офіційний сайт Верховної Ради України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-р
5. Сутнісні характеристики інноваційних технологій як виду сучасних освітніх ресурсів / Т. Попова, Ю. Беседіна. Українська інженерно-педагогічна академія. — К.: Вісник КНУТД, 2017. — Вип. 1 (107). — (Сер.: Економічні науки). — ISSN 2413-0117.
6. ТОВ HeadHunter Україна: 77% офисных работников получали дополнительное обучение за счет работодателя [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://kiev.hh.ua/article/13513
7. ТОВ HeadHunter Україна: Не за спеціальністю працює більше половини українців [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://kiev.hh.ua/article/14587
8. Університет Аалто [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://biz.aalto.fi/en/cooperation/for_corporations/projects/
9. Університет Йончопінг [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://ju.se/en/study-at-ju/after-graduation.html
10. Фокин Ю.Г. Теория и технология обучения: деятельностный подход: учебное пособие для студентов / Ю.Г. Фокин. — М.: Изд. центр "Академия", 2008, 3-е изд.
11. GfK Ukraine [Електронний ресурс]: (Проект) / Регіональне представництво Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні, Центр Нова Європа. — К.: GfK Ukraine, 2017. — Режим доступу: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/13874.pdf

O. Yevseytseva, B. Kolesnyk, P. Volkovynska

COOPERATION OF BUSINESS REPRESENTATIVES WITH HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A METHOD OF EDUCATIONAL INNOVATION

Summary

The globalization process, rapid development of science and technologies, the spontaneous speed at which new knowledge that are required by modern specialists emerge, the entry of Ukraine into the European educational environment are determining the need for Ukrainian higher education institutions to implement educational innovations. There is a process of Ukrainian higher education system modifying which is aimed to ensure better quality of education, higher competitiveness and employability of its university graduates. Also, dual education system will definitely affect graduates' status in the national labor market. The main focus is on developing a synergy of higher education and industry, a comprehensive integration of universities, technical and professional schools, on the one side, and key employers and leading industrial enterprises, on the other. Thus, higher education institutions in Ukraine must intend to improve the quality of education. Today we can state that the most prestigious higher educational establishments, including those existing and developing for centuries, have low indices compared to the actual world ratings. This fact has motivated the leadership of HEIs and The Ministry of Education and Science of Ukraine to begin the respective discussion. Nowadays, it is important to find the different ways of the higher education institutions cooperation with enterprises and implementing educational innovations; make an analysis of the current educational program and various teaching approaches of knowledge actualization. The article elucidates approaches to educational innovations in Ukriane and worldwide; analyzes the essence of the concepts of educational innovation, practice&activity approach in education, its functions, advantages and methods of integration into the educational programme; characterizes conditions for effective training of bachelors with the purpose of satisfying the demand on the labour market; outlines the ways of effective implementation of students' professional practices on the enterprises which cooperate with the university on a permanent basis.

Keywords: innovation; cooperation of HEIs and enterprises; educational programme; practice&activity approach in education; professional practice of students; light industry's specialist; dual education system.

References

1. Hochschule fur Technik und Wirtschaft Berlin (2018), "Cooperation Partnerships", available at: https://www.htw-berlin.de/en/research/research-service-and-transfer/cooperation-partnerships/ (Accessed 17 November 2018).
2. The official site of Verkhovna Rada of Ukraine (2018), "State standard of basic and complete secondary education", available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF (Accessed 17 November 2018).
3. Pryhozhyn, A.I. (1989), Novovvedeniya: stimuly i prepyatstviya (Social'nye problemy innovatiki) [Innovations: catalysts and obstacles (Socaial problems of innovations)], Politizdat, Moscow, Russia.
4. The official site of Verkhovna Rada of Ukraine (2018), "On approval of the Concept of training specialists through the dual education system: the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 19, 2018", available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-р (Accessed 17 November 2018).
5. Popova, T. and Besedina, Y. (2017), "Essential characteristics of innovative technologies as a type of modern educational resources", Visnyk KNUTD, Ekonomichni nauky, vol. 1 (107).
6. HeadHunter Ukraine (2018), "77% of office workers received additional training at the employer's expense", available at: https://kiev.hh.ua/article/13513 (Accessed 17 November 2018).
7. HeadHunter Ukraine (2018), "More than half of Ukrainians don't work on a specialty", available at: https://kiev.hh.ua/article/14587 (Accessed 17 November 2018).
8. Aalto University (2018), "School of Business", available at: http://biz.aalto.fi/en/cooperation/for_corporations/projects/ (Accessed 17 November 2018).
9. Jоnkоping University (2018), "After Graduation", available at: https://ju.se/en/study-at-ju/after-graduation.html (Accessed 17 November 2018).
10. Fokin, Y.G. (2008), Teoriya i tekhnologiya obucheniya: deyatel'nostnyj podhod [Theory and technology of education: practice&activity approach], 3rd ed, Akademiya, Moscow, Russia.
11. GfK Ukraine (2017), "Ukrainian generation Z: values and guidance", available at: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/13874.pdf (Accessed 17 November 2018).

№ 12 2018, стор. 55 - 58

Дата публікації: 2018-12-28

Кількість переглядів: 1127

Відомості про авторів

О. С. Євсейцева

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної кібернетики та маркетингу, Київський національний університет технологій та дизайну, м. Київ

O. Yevseytseva

PhD in Economics, Associate Professor, Department of Economic Cybernetics and Marketing, Kyiv National University of Technologies and Design


Б. О. Колесник

студент, Київський національний університет технологій та дизайну, м. Київ

B. Kolesnyk

student, Kyiv National University of Technologies and Design


П. С. Волковинська

студентка, Київський національний університет технологій та дизайну, м. Київ

P. Volkovynska

student, Kyiv National University of Technologies and Design

Як цитувати статтю

Євсейцева О. С., Колесник Б. О., Волковинська П. С. Співпраця представників українського бізнесу та закладів вищої освіти як засіб освітньої інновації. Економіка та держава. 2018. № 12. С. 55–58. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.12.55

Yevseytseva, O., Kolesnyk, B. and Volkovynska, P. (2018), “Cooperation of business representatives with higher educational institutions as a method of educational innovation”, Ekonomika ta derzhava, vol. 12, pp. 55–58. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.12.55

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.