ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ
В. І. Демиденко
DOI: 10.32702/2306-6806.2018.10.96
УДК: 336.02
В. І. Демиденко
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ
Анотація
Метою дослідження є обгрунтування важливості удосконалення спрощеної системи оподаткування малого підприємництва в контексті реалізації принципів справедливого оподаткування. Проаналізовано структуру надходжень від єдиного податку до місцевих бюджетів за категоріями платників та зроблено висновок про значну роль фізичних осіб-підприємців у забезпеченні надходжень від єдиного податку. Статтю присвячено аналізу діючої моделі оподаткування малого бізнесу — єдиного податку для підприємців 1 та 2 групи та зроблено висновок про регресивний характер даного податку. Сформовані пропозиції щодо удосконалення спрощеної системи оподаткування суб'єктів малого підприємництва в Україні. В дослідженні використано інформацію з відкритих джерел: чинного законодавства України, звітів Державної казначейської служби України, публікацій вітчизняних та зарубіжних науковців, моніторинг статистичних показників. Результати дослідження показали важливість та необхідність удосконалення оподаткування малого підприємництва в Україні.
Ключові слова: спрощена система оподаткування; податкова політика; мале підприємництво; єдиний податок.
Література
1. Freedman J (2003), 'Small business taxation: Policy issues and the UK', in N Warren (ed) Taxing small business: Developing good tax policies. Australian Tax Research Foundation, Sydney, pp. 13—44.
2. SME taxation in Europe. 2015. An empirical study of applied corporate income taxation for SMEs compared to large enterprises [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https: //ec.europa.eu/growth/content/sme-taxation-europe-%E2%80%93-empirical-study-applied-corporate-income-taxation-smes-compared-0_en
3. Small business and tax compliance costs eJournal of Tax Research (2014) vol. 12, no. 2, pp. 453—482. Chris Evans, Ann Hansford, John Hasseldine, Philip Lignier, Sharon Smulders, Francois Vaillancourt
4. Eichfelder, Sebastian, and Frank Hechtner. 2016. "Tax Compliance Costs: Cost Burden and Cost Reliability." Arqus Working Paper No. 212, Arqus, Berlin, Germany.
5. Eichfelder, Sebastian, and Chantal Kegels. 2014. "Tax Compliance Costs Caused by Agency Action? Empirical Evidence and Implications for Tax Compliance." Journal of Economic Psychology40:200-19.
6. Eichfelder, Sebastian, and Michael Schorn. 2012. "Tax Compliance Costs: ABusiness-administration Perspective."FinanzArchiv/Public Finance Analysis 68:191-230.
7. Eichfelder, Sebastian, and Francois Vaillancourt. 2014. "Tax Compliance Costs: AReview of Cost Burdens and Cost Structures." Arqus Working Paper No. 178, Arqus, Berlin, Germany.
8. European Communities. 2013. "A Review and Evaluation of Methodologies to Calculate Tax Compliance Costs." Taxation Papers Working Paper No. 40-2013, Brussels, Belgium. https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/gen_info/economic_analysis/tax_papers/taxation_paper_40.pdf
9. Фінансово-монетарні важелі економічного розвитку: в 3 т. / За ред. чл. кор. НАН України А.І. Даниленка. — К.: 2008. Т.1: Фінансова політика та податково-бюджетні важелі її реалізації / За ред. чл. кор. НАН України А.І. Даниленка. — К.: Фенікс, 2008. — С. 468.
10. Офіційний сайт Державної казначейської служби України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=359194&& documentList_stind=21
11. Кужелєв М.О. Поняття, сутність та ознаки агресивного податкового планування. Протидія агресивному податковому плануванню: світовий досвід та виклики для України: монографія / С.С.Брехов, В.І. Коротун, М.О. Кужелєв. — К.: Алерта, 2017. — 344 с. Розд. 1. С. 33—47.
12. Прімєрова О.К. Податкове стимулювання розвитку малого підприємництва в Україні / Т.Г. Буй, О.К. Прімєрова // Ефективна економіка: електронне наук. фахове видання. — 2018. — №9. — Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6533
13. Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010 р. № 2755-VI [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20150101
14. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 8/07/2010 року №2464-VI зі змінами і доп. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17
V. Demydenko
PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF A SIMPLIFIED TAXATION SYSTEM FOR SMALL BUSINESSES IN UKRAINE
Summary
The purpose of this study is to substantiate the importance of improving the simplified system of taxation for small businesses — a single tax in the context of the implementation of the principles of fair taxation.
The structure of revenues from the single tax to local budgets according to categories of payers was analyzed and the conclusion about the significant role of individuals-entrepreneurs in ensuring income from a single tax was drawn.
The article is devoted to the analysis of the current model of taxation for small business — the single tax for entrepreneurs of groups 1 and 2, and the conclusion about the regressive nature of this tax was made. Effective tax rates for small businesses of the first and second groups of the single tax were calculated in the study. Thus, payers of the 1-st group of the single tax, subject to the receipt of a marginal annual income of 300 thousand UAH, paid the tax at the effective rate (single tax + Unified Social Contribution) of 1,76% in 2016. In 2018 the effective rate increased to 3,92% due to the minimum wage increase, which was used in calculating the minimum tax liability for the Unified Social Contribution (USC). A similar situation in the growth of tax burden was also characteristic for the 2 groups — tax payments for the corresponding period increased from 0,46% to 1,25% of the marginal income of these groups of 1,5 million UAH.
On the basis of the calculations, the proposals to improve the simplified system of taxation for small business entities in Ukraine on the basis of the principle of vertical justice were made. Using the recalculation of the single tax for the payers of groups 1 and 2 on the basis of the use of proportional tax rates and introducing a separate group of preferential single tax for students and postgraduates — 200 UAH per year, provided that the accounting of transactions with modern IT tools for the period of training were proposed .
The information from open sources that were used in this study: current legislation of Ukraine, reports of the State Treasury of Ukraine, publications of domestic and foreign scientists, monitoring of statistical indicators of taxes and fees. The results of the study showed the importance and necessity of improving the taxation for small businesses in Ukraine.
Keywords: simplified tax system; tax policy; small business; single tax.
References
1. Freedman, J (2003), "Small business taxation: Policy issues and the UK", Taxing small business: Developing good tax policies. Australian Tax Research Foundation, Sydney, Australia, pp. 13—44.
2. SME taxation in Europe (2015), "An empirical study of applied corporate income taxation for SMEs compared to large enterprises", available at: https://ec.europa.eu/growth/content/sme-taxation-europe-%E2%80%93-empirical-study-applied-corporate-income-taxation-smes-compared-0_en (Accessed 10 Oct 2018).
3. Evans, Ch. Hansford, A. Hasseldine, J. Lignier, P. Smulders, S. and Vaillancourt, F. (2014), "Small business and tax compliance costs eJournal of Tax Research", vol 12, no. 2, pp. 453—482
4. Eichfelder, S. and Frank Hechtner. (2016), "Tax Compliance Costs: Cost Burden and Cost Reliability", Arqus Working Paper, vol. 212.
5. Eichfelder, S, and Kegels, C, (2014), "Tax Compliance Costs Caused by Agency Action? Empirical Evidence and Implications for Tax Compliance", Journal of Economic Psychology, vol.40.
6. Eichfelder, S. and Schorn, M. (2012). "Tax Compliance Costs: ABusiness-administration Perspective", FinanzArchiv/Public Finance Analysis, vol.68.
7. Eichfelder, S. and Vaillancourt, F. (2014), "Tax Compliance Costs: AReview of Cost Burdens and Cost Structures", Arqus Working Paper, vol. 178.
8. European Communities (2013), "A Review and Evaluation of Methodologies to Calculate Tax Compliance Costs", Taxation Papers Working Paper, vol. 40-2013, Brussels, Belgium, available at: https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/gen_info/economic_analysis/tax_papers/taxation_paper_40.pdf (Accessed 10 Oct 2018).
9. Danylenko, A.I. (2008), Finansovo-monetarni vazheli ekonomichnoho rozvytku [Financial and monetary instruments of economic development], vol.1, Finansova polityka ta podatkovo-biudzhetni vazheli ii realizatsii [Financial policy and fiscal levers of its implementation], Feniks, Kyiv, Ukraine.
10. Official site of the State Treasury Service of Ukraine (2018), available at: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir= 359194 && documentList_stind = 21 (Accessed 10 Oct 2018).
11. Kuzheliev, M.O. Brekhov, S.S. and Korotun, V.I. (2017), Poniattia, sutnist' ta oznaky ahresyvnoho podatkovoho planuvannia. Protydiia ahresyvnomu podatkovomu planuvanniu: svitovyj dosvid ta vyklyky dlia Ukrainy [Concept, essence and signs of aggressive tax planning. Counteracting Aggressive Tax Planning: World Experience and Challenges for Ukraine], Alerta,. Kyiv, Ukraine.
12. Primierova, O.K. and Buj, T.H. (2018), "Tax incentives for small business development in Ukraine", Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6533 (Accessed 10 Oct 2018).
13. The Verkhovna Rada of Ukraine (2018), "Tax Code of Ukraine", available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20150101 (Accessed 10 Oct 2018).
14. The Verkhovna Rada of Ukraine (2018), Law of Ukraine "On the collection and registration of a single contribution to the compulsory state social insurance", Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2464-17 (Accessed 10 Oct 2018).
№ 10 2018, стор. 96 - 100
Дата публікації: 2018-10-29
Кількість переглядів: 2030