EnglishНа русском

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2018.10.23

УДК: 339.56

М. Ю. Разінькова

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН ТА ТУРИЗМУ

Анотація

У статті з'ясовано сучасні тенденції розвитку міжнародних економічних відносин та туризму. Проаналізовано кількість держав-членів UNWTO за регіонами світу в 2017 р. З'ясовано, що основними компонентами глобалізації міжнародного туризму можна назвати розширення інтернаціональних економічних зв'язків у туристичному виробництві, зростання інтернаціоналізації факторів туристичного виробництва, поширення транснаціональних корпорацій у туристичному бізнесі. Також встановлено, що серед міжнародних перевізників отримала розповсюдження така форма глобальних партнерських об'єднань авіакомпаній, як авіаційні альянси. У світі сформована глобальна тріада Star Alliance, SkyTeam та Oneworld, що включає 52 великі і середні авіакомпанії (або 1,5% від приблизно 3200 авіакомпаній світу), яка контролює близько 60% світового обсягу пасажирських перевезень з маршрутним охопленням практично всіх частин світу: Азії, Америки, Африки, Європи, Австралії і Океанії.

Ключові слова: глобалізація; готельно-ресторанний бізнес; підприємства; туристична послуга; туристичний бізнес.

Література

1. Кучеренко К. Глобалізаційні тенденції розвитку міжнародного туризму / К. Кучеренко // Галицький економічний вісник. — 2013. — № 4 (43). — С. 21—27.
2. Лебедев К.А. Влияние процессов глобализиции на развитие туризма [Электронный ресурс] / К.А. Лебедев // Экономика и социум. — 2017. — № 1 (32). — Режим доступа: http://www.iupr.ru
3. Мариняк Я.О. Глобалізація та інноваційна діяльність в Україні та їх вплив на розвиток туристичного бізнесу / Я.О. Мариняк // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер.: Географія. — 2013. — № 2. — С. 116—123.
4. Рожко М. Мировые авиационные альянсы: вчера и сегодня глобального партнерства / М. Рожко, О. Кибальников // Деловой авиационный портал "АТО.ru" [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.ato.ru/content/mirovye-aviacionn ye-alyansy-vchera-i-segodnya-globalnogo-partnerstva
5. Шалаев В.П. Туризм как новый социальный институт в глобальном обществе потребления / В.П. Шалаев // Туризм как фактор модернизации экономики и развития регионов: материалы I Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, 19— 21 ноября 2015 г. / Под общ. ред. проф. А.Н. Полухиной. — Йошкар-Ола: Поволжский государственный технологический университет, 2015. — С. 9—27.
6. Member States / World Tourism Organization UNWTO [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www2. unwto.org/ ru/members/ states
7. The Global Sustainable Tourism Council (GSTC) [Електроннийресурс]. — Режимдоступу: https://www.gstcouncil.org
8. UNWTO Annual Report 2017 / World Tourism Organization UNWTO [Електроннийресурс]. — Режимдоступу: http://media.unwto.org/publication/ unwto-annual-report-2017

M. Razinkova

MODERN TENDENCIES OF DEVELOPMENT OF INTERNATIONAL ECONOMIC RELATIONS AND TOURISM

Summary

In this article, we find out the current trends in the development of international economic relations and tourism. The analysis of the number of UNWTO member states in the regions of the world in 2017 has revealed that the main components of the globalization of international tourism can be called the expansion of international economic ties in tourism production, the growth of internationalization of factors of tourism production, the spread of transnational corporations in the tourism business. It has also been established that the international carriers have been distributing such a form of global partnerships of airlines, such as aviation alliances. The global triad Star Alliance, SkyTeam and Oneworld, which includes 52 large and medium-sized airlines (or 1.5% of the approximately 3,200 airlines in the world), have been formed in the world, which controls about 60% of world-wide passenger traffic with routing coverage in virtually all parts of the world: Asia, America, Africa, Europe, Australia and Oceania. It is established that in the course of the globalization of the global economy, organizational conditions in general and economic institutions in particular, where the public tourism institute occupies one of the leading positions, has become the basic actors that support the structuring of economic life in general on a global scale. The main difference between the regional distribution of tourism relations is that this activity is based on the cultural-historical and natural-geographical affinity of states, localities and competition in the market of services. This activity supports the propagation of cultural heritage and guarantees economic identity through appropriate preferences and protection within the institutional framework of its state, and its socio-economic impact may outweigh the potential negative impact of globalization tourism processes.

Keywords: globalization; hotel and restaurant business; enterprises; tourist service; tourism business.

References

1. Kucherenko, K. (2013), "Globalization trends of international tourism development", Halytskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 4 (43), pp. 21—27.
2. Lebedev, K. A. (2017), "Influence of globalization processes on tourism development", Ekonomyka y sotsyum, Vol. 1 (32), Available at: http://www.iupr.ru (Accessed 20 Sept 2018).
3. Maryniak, Ya. O. (2013), "Globalization and Innovation in Ukraine and their Impact on the Development of the Tourist Business", Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Ser.: Heohrafiia, vol 2, pp. 116—123.
4. Rozhko, M. and Kybalnykov, O. (2011), "World aviation alliances: yesterday and today global partnerships", Available at: http://www.ato.ru/content/mirovye-aviacionnye-alyansy-vchera-i-segodnya-globalnogo-partnerstva (Accessed 20 Sept 2018).
5. Shalaev, V. P. (2015) "Tourism as a new social institution in a global consumer society", Tourism as a factor of modernization of the economy and development of regions: materials of the 1st All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation, Povolzhskyi hosudarstvenni tekhnolohycheskyi unyversytet, Joshkar-Ola, Russia, 19—21 november, pp. 9—27.
6. World Tourism Organization UNWTO (2018), "Member States", Available at: http://www2.unwto.org/ru/members/states (Accessed 20 Sept 2018).
7. The Global Sustainable Tourism Council (GSTC) (2018), Available at:https://www.gstcouncil.org (Accessed 20 Sept 2018).
8. World Tourism Organization UNWTO (2018), "UNWTO Annual Report 2017", Available at: http://media.unwto.org/publication/ unwto-annual-report-2017 (Accessed 20 Sept 2018).

№ 10 2018, стор. 23 - 26

Дата публікації: 2018-10-29

Кількість переглядів: 49

Відомості про авторів

М. Ю. Разінькова

к. е. н., доцент кафедри міжнародних економічних відносин, регіональних студій та туризму, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро

M. Razinkova

PhD in economics, docent department of international economic relations, regional studies and tourism, University of Customs and Finance, Dnipro

Як цитувати статтю

Разінькова М. Ю. Сучасні тенденції розвитку міжнародних економічних відносин та туризму. Економіка та держава. 2018. № 10. С. 23–26. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.10.23

Razinkova, M. (2018), “Modern tendencies of development of international economic relations and tourism”, Ekonomika ta derzhava, vol. 10, pp. 23–26. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.10.23

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.