EnglishНа русском

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2018.10.10

УДК: 339.13; 659

З. П. Двуліт, С. І. Наумчук

КОНТЕНТ-МАРКЕТИНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ УСПІШНОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНИХ КОМПАНІЙ

Анотація

На сьогодні контент-маркетинг як інструмент маркетингових технологій потребує детального вивчення задля застосування його на вітчизняному ринку. Окрім цього, необхідно поширювати та здобувати навички застосування цього інструменту маркетингових технологій. Актуальним є дослідження сутності поняття контент-маркетингу, його основних складових та видів застосування. Відповідно до цього, у статті розглянуто актуальність застосування контент-маркетингу за сучасних умов. Також подано інформацію про роль та місце контент-маркетингу серед інших інструментів Інтернет-маркетингу. Запропоновано характеристику та опис основних правил створення та ведення якісного контенту для вітчизняних компаній. Надано статистичну інформацію щодо застосування контент-маркетингу зарубіжними маркетологами, зокрема представлені найпопулярніші технології Інтернет-маркетингу. У поданій статті наведено основні види контент-маркетингу. Отже, контент-маркетинг відіграє важливу та значну роль на сучасному ринку. Це підтверджується тим, що все більша кількість зарубіжних підприємств обирає стратегію контент-маркетингу. Нині інтенсивно використовуються різноманітні види контент-маркетингу такі, як-от: соціальна медія, блоги, відео- та фотоматеріали, різноманітні інтерактивні інструменти, подкасти та інші. У цьому дослідженні охарактеризовано основні інструменти контент-маркетингу, детально описані характеристики створення якісного контенту, які дозволяють бути конкурентоздатною компанією чи підприємцем, зацікавлюють та заохочують потенційних клієнтів, створюючи при цьому функціональний зворотній зв'язок. Перспективи подальших наукових розробок пов'язані з розробленням стратегій та рекомендацій щодо застосування різноманітних видів контент-маркетингу в практичну діяльність вітчизняних підприємств.

Ключові слова: контент-маркетинг; Інтернет-маркетинг; маркетингові технології; вітчизняні компанії; реклама.

Література

1. Стелзнер М. Контент-маркетинг. Новые методы привлечения клиентов в эпоху Интернета [Текст] / М. Стелзнер; пер. с англ. Д. Баймухаметовой и О. Терентьевой. — 2-е изд. — М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. — 288 с.
2. Andreas M. Kaplan, & Michael, Haenlein. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53, 59—68.
3. Іляшенко С.М. Сучасні тенденції застосування Інтернет-технологій у маркетингу [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_4_2_64_74.pdf
4. Двуліт З., Онищенко О. Прогнозування тенденцій розвитку соціального медіа маркетингу в Україні [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://nv.nltu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1575. https://doi.org/10.15421/40280407
5. Кузнецова С. 10 советов по созданию контента, который люди будут расшаривать / С. Кузнецова //Texterra [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://texterra.ru/blog/10-sovetov-po-sozdaniyu-kontenta-kotoryy-lyudi-budut-rassharivat.html
6. Топ-14 трендов интернет-маркетинга 2017 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://sostav.ua/publication/top-14-trendov-internet-marketinga-2017-76154.html
7. HubSpot. What is HubSpot? [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.hubspot.com/what-is-hubspot
8. 9 Content Marketing Trends to Look Forward to in 2018 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://neilpatel.com/blog/content-marketing-trends-2018/
9. B2C Content Marketing-2017 Benchmarks, Budgets, and Trends-North America. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2017/12/2018_B2C_Research_Final.pdf

Z. Dvulit, S. Naumchuk

CONTENT-MARKETING AS AN INSTRUMENT FOR THE SUCCESSFUL OPERATION OF DOMESTIC COMPANIES

Summary

Today, content marketing, as an instrument of marketing technology, needs to be studied thoroughly in order to hide behind the domestic market. In addition, it is unnecessary to distribute and acquire the skills of using this marketing technology tool. Actual is the study of the essence of the concept of content marketing, its main components and types of hacking. According to this the article considers the relevance of the use of content marketing in modern conditions. Also, there is information about the role and place of content marketing among other Internet marketing tools. Offered features and description of the basic rules of creating and maintaining quality content for domestic companies is offered. Provided statistical information on the use of content marketing by foreign marketers is provided, and presented the most popular Internet marketing technologies. In this article is presented the main types of content marketing. So, content marketing plays an important and significant role in the modern market. This is confirmed by the fact that more and more foreign companies choose the content marketing strategy. Currently various kinds of content marketing are used extensively, such as: social media, blogs, video and photo materials, various interactive tools, podcasts, and more. This study describes the main tools of content marketing, in detail describes the characteristics of creating quality content that allows to be a competitive company or entrepreneur, interested and encourage potential customers, while creating functional feedback. Prospects for further scientific developments are related to the development of strategies and recommendations for using different types of content marketing in the practical activities of domestic enterprises.

Keywords: content-marketing; Internet-marketing; marketing technologies; domestic companies; advertising.

References

1. Stelzner, M. (2013), Kontent-marketyng. Novye metody pryvlechenyya klyentov v epoxu Interneta [Content-marketing. New methods of attracting customers in the Internet era], 2nd ed, Mann, Moskva, Rosiya.
2. Kaplan Andreas, M and Haenlein, M. (2010), "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media". Business Horizons, vol. 53, pp. 59—68.
3. Ilyashenko S.M. (2011), "Modern tendencies of Internet-technology in marketing", Marketing and Management Innovations, [Online], vol. 4, available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_4_2_64_74.pdf (Accessed 12 Sep 2018).
4. Dvulit, Z. Onyshhenko, O. (2018), "Forecasting of development trends of social media marketing in Ukraine", Scientific Bulletin of UNFU, [Online], vol. 28, available at: https://nv.nltu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1575 (Accessed 25 Sep 2018). https://doi.org/10.15421/40280407
5. Kuzneczova, S. (2018), "10 tips for creating content that people will share" Texterra, [Online], available at: https://texterra.ru/blog/10-sovetov-po-sozdaniyu-kontenta-kotoryy-lyudi-budut-rassharivat.html (Accessed 01 Oct 2018).
6. The official site of Sostav (2017), "Top 14 Internet Marketing Trends 2017", available at: http://sostav.ua/publication/top-14-trendov-internet-marketinga-2017-76154.html (Accessed 4 October 2018).
7. The official site of HubSpot (2017), "What is HubSpot?", available at: https://www.hubspot.com/what-is-hubspot (Accessed 5 October 2018).
8. The official site of Neilpatel (2018), "9 Content Marketing Trends to Look Forward to in 2018", available at: https://neilpatel.com/blog/content-marketing-trends-2018/ (Accessed 10 October 2018).
9. The official site of Content Marketing Institute (2018), "B2C Content Marketing-2017 Benchmarks, Budgets, and Trends-North America.", available at: https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2017/12/2018_B2C_Research_Final.pdf (Accessed 15 October 2018).

№ 10 2018, стор. 10 - 13

Дата публікації: 2018-10-29

Кількість переглядів: 39

Відомості про авторів

З. П. Двуліт

д. е. н., доцент, професор кафедри зовнішньоекономічної та митної діяльності, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів

Z. Dvulit

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Foreign Trade and Customs, Lviv Polytechnic National University, Lviv


С. І. Наумчук

студентка 2 курсу магістратури, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів

S. Naumchuk

student of 2nd year of magister, Lviv Polytechnic National University, Lviv

Як цитувати статтю

Двуліт З. П., Наумчук С. І. Контент-маркетинг як інструмент успішного функціонування вітчизняних компаній. Економіка та держава. 2018. № 10. С. 10–13. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.10.10

Dvulit, Z. and Naumchuk, S. (2018), “Content-marketing as an instrument for the successful operation of domestic companies”, Ekonomika ta derzhava, vol. 10, pp. 10–13. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.10.10

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.