DOI: 10.32702/2306-6806.2018.9.11
УДК: 330.15:332.1
А. І. Карпук, Т. С. Миклуш, О. М. Дзюбенко
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОМПЛЕКСНОГО ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ НА МУНІЦИПАЛЬНОМУ РІВНІ: ІНВЕСТИЦІЙНО-ФІСКАЛЬНІ АСПЕКТИ
Анотація
У статті обгрунтовується необхідність запровадження методів та технологій комплексного природокористування як необхідної передумови усунення природо-руйнівних та еколого-деструктивних процесів у системі суспільного відтворення. Встановлено, що досягти найбільш детермінуючого впливу комплексного природокористування на темпи та масштаби господарського освоєння природно-ресурсного потенціалу можна на муніципальному рівні за умови застосування сучасних форм організаційно-економічного забезпечення реалізації природоохоронних проектів та проектів утилізації вторинної природної сировини. Доведено, що найбільш ефективними формами організаційно-економічного забезпечення комплексного природокористування на муніципальному рівні виступають: функціонування комунальних підприємств у сфері господарського освоєння природно-ресурсного потенціалу та поводження з відходами; природоохоронна та природо-експлуатаційна діяльність муніципалітетів на основі угод публічно-приватного партнерства; реалізація природоохоронних проектів на основі коштів, акумульованих у результаті емісії "зелених" облігацій. Обгрунтовано, що прискорення процесів комплексного природокористування на муніципальному рівні також залежить від підвищення рівня концентрації рентної плати за спеціальне використання природних ресурсів та екологічних податків за забруднення довкілля у місцевих бюджетах; застосування сучасних методів фіскального стимулювання природокористувачів до впровадження методів та технологій комплексного використання природної сировини; консультативного забезпечення процесів кооперації суб'єктів природно-господарського підприємництва.
Ключові слова: комплексне природокористування; організаційно-економічне забезпечення; територіальна громада; публічно-приватне партнерство; рентна плата; екологічний податок; бюджети місцевого самоврядування.
Література
1. Веклич О.О. Сучасні тенденції фінансового забезпечення природоохоронної діяльності в Україні // Фінанси України. — 2009. — № 11. — С. 20—34.
2. Голян В.А. Плата за природні ресурси в умовах децентралізації: інвестиційний аспект // Інвестиції: практика та досвід. — 2016. — № 7. — С. 7—16.
3. Голян В.А., Сакаль О.В., Каленська О.В. Особливості процесу децентралізації в системі управління природними ресурсами та природокористуванням // Економічний вісник університету. — 2016. — Вип. 29 (1). — С. 81—88.
4. Державна екологічна політика України в умовах децентралізації влади. — К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2016. — 226 с.
5. Колмакова В.М. Теоретико-методологічні підходи до фінансового забезпечення техногенної та екологічної безпеки // Механізм регулювання економіки. — 2012. — № 1. — С. 47—53.
6. Миклуш Т. Комплексне природокористування: теоретико-методологічні засади та інституціональні передумови // Економіст. — 2016. — № 5. — С. 51—53.
7. Міщенко В.С. Зміцнення бази екологічного оподаткування в Україні: методологія і практика // Економіка України. — 2016. — № 3. — С. 75—87.
8. Патока І.В. Фінансове забезпечення сталого розвитку об'єднаних територіальних громад як складова ефективної децентралізації влади в Україні // Ефективна економіка. — 2015. — №11 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4582
A. Karpuk, T. Myklush, O. Dzyubenko
ORGANIZATIONAL AND ECONOMIC SUPPORT FOR INTEGRATED NATURE MANAGEMENT AT THE MUNICIPAL LEVEL: INVESTMENT AND FISCAL ASPECTS
Summary
The article substantiates the need to introduce methods and technologies of complex nature management as a necessary prerequisite for the elimination of nature-destructive and ecologically-destructive processes in the system of social reproduction. It has been established that it is possible to achieve the most determinant influence of integrated nature management on the pace and scope of development of natural resources potential at the municipal level, subject to the application of modern forms of organizational and economic support for the implementation of environment conservation projects and utilization projects of secondary natural raw materials. It has been proven that the most effective forms of organizational and economic support for integrated nature management at the municipal level are as follows: operation of municipal enterprises in the field of development of natural resources potential and waste management; nature conservation and nature management activities of municipalities on the basis of public-private partnership agreements; implementation of environment conservation projects on the basis of funds accumulated as a result of green bonds issue. It has been substantiated that accelerating the processes of integrated nature management at the municipal level also depends on increasing the level of rental fee for special use of natural resources and environment taxes in local budgets; application of modern methods of fiscal stimulation of nature users to introduce methods and technologies for integrated use of natural raw materials; advisory support for cooperation processes of natural and economic entrepreneurship entities.
Keywords: integrated nature management; organizational and economic support; territorial community; public-private partnership; rental fee; environmental tax; local budgets.
References
1. Veklych, O.O. (2009), Suchasni tendentsiyi finansovoho zabezpechennya pryrodookhoronnoyi diyal'nosti v Ukrayini [Modern trends of financial support of nature protection activities in Ukraine]. Finansy Ukrayiny, no. 11, pp. 20—34 [in Ukrainian].
2. Holyan, V.A. (2016), Plata za pryrodni resursy v umovakh detsentralizatsiyi: investytsiynyy aspect [Charge for natural resources under decentralization: investment aspect]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 7, pp. 7—16 [in Ukrainian].
3. Holyan, V.A. Sakal', O.V. Kalens'ka, O.V. (2016), Osoblyvosti protsesu detsentralizatsiyi v systemi upravlinnya pryrodnymy resursamy ta pryrodokorystuvannyam [Features of the decentralization process in the system of natural resources and nature management]. Ekonomichnyy visnyk universytetu, iss. 29 (1), pp. 81—88 [in Ukrainian].
4. Derzhavna ekolohichna polityka Ukrayiny v umovakh detsentralizatsiyi vlady [State ecological policy of Ukraine under the conditions of decentralization of power]. Kyiv, DU IEPSR NAN Ukrayiny, 2016, 226 p. [in Ukrainian].
5. Kolmakova, V.M. (2012), Teoretyko-metodolohichni pidkhody do finansovoho zabezpechennya tekhnohennoyi ta ekolohichnoyi bezpeky [Theoretical and methodological approaches to the financial support for technogenic and environmental safety]. Mekhanizm rehulyuvannya ekonomiky, no. 1, pp. 47—53 [in Ukrainian].
6. Myklush, T. (2016), Kompleksne pryrodokorystuvannya: teoretyko-metodolohichni zasady ta instytutsional'ni peredumovy [Integrated nature management: theoretical and methodological principles and institutional conditions]. Ekonomist, no. 5, pp. 51—53 [in Ukrainian].
7. Mishchenko, V. S. (2016), Zmitsnennya bazy ekolohichnoho opodatkuvannya v Ukrayini: metodolohiya i praktyka [Strengthening the environmental tax base in Ukraine: methodology and practice]. Ekonomika Ukrayiny, no. 3, pp. 75—87 [in Ukrainian].
8. Patoka, I.V. (2015), Finansove zabezpechennya staloho rozvytku obyednanykh terytorial'nykh hromad yak skladova efektyvnoyi detsentralizatsiyi vlady v Ukrayini [Financial support for the sustainable development of united territorial communities as a component of effective decentralization of power in Ukraine]. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4582 [in Ukrainian].
№ 9 2018, стор. 11 - 18
Дата публікації: 2018-09-28
Кількість переглядів: 1301