DIGITAL-ТРАНСФОРМАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
А. О. Наторіна
УДК: 339.13: 658.8
А. О. Наторіна
DIGITAL-ТРАНСФОРМАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
За результатами моніторингу діяльності підприємств в умовах глобалізації та диджиталізації, ідентифіковано і наочно наведено ключові блоки їх digital-трансформації. Встановлено, що трансформація практичного досвіду роботи з покупцями / клієнтами включає три базових елементи, а саме: розуміння переваг, персоналізацію продажів та конструювання взаємовідносин. Виявлено, що трансформація внутрішніх операційних бізнес-процесів підприємств є підгрунтям прийняття раціональних управлінських рішень, складовими якої виступають диджиталізація бізнес-процесів, віртуалізація індивідуальної роботи співробітників та транзакційні системи продуктивності. Докладно описано трансформацію бізнес-моделі підприємств з деталізацією переліку можливих форм, зокрема розкрито специфіку бізнес-моделі підприємств з частковими digital-змінами; бізнес-моделі нових digital-підприємств; адаптивної бізнес-моделі підприємств з урахуванням тенденцій digital-глобалізації. Обгрунтовано доцільність виокремлення digital-можливостей як фундаментального блоку digital-трансформації діяльності підприємств.
A. Natorina
DIGITAL-TRANSFORMATION OF ENTERPRISES' ACTIVITIES
Summary
The key blocks of the digital-transformation are identified and clearly shown, which based on the results of the enterprises' activities monitoring in the context of globalization and digitalization. It is established that the transformation of the practical experience of working with buyers / clients includes three basic elements, namely as advantages understanding, sales personalization and relationships construction. It is revealed that the implementation of internal enterprises operational business processes transformation is the basis for rationalization making managerial decisions, which are the components of business process digitalization, virtualization of employees' individual work and transactional productivity systems. The transformation of the enterprises business model with a detailed list of possible forms are determined, in particular, the specificity of the enterprises business model with partial digital changes; business models of new digital enterprises; adaptive business model of enterprises, that takes into account the trends of digital-globalization are disclosed. The expediency of digital-possibilities allocation as a fundamental block of digital-transformation of enterprises activities are grounded.
№ 4 2017, стор. 90 - 93
Кількість переглядів: 1311